Q-EM – czyli 7 korzyści z zastosowania rozwiązań IT w prowadzeniu Pracowniczych Planów Kapitałowych


2019-07-03
Ustawa z 4 października 2018 r. nakłada na pracodawców kolejny obowiązek: prowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych. I choć rozwiązanie to ma wielu zwolenników, jedno jest pewne – jest też obciążeniem dla pracodawców, którzy muszą znaleźć odpowiednie moce do obsługi tego zadania.

„Rozwiązania IT na potrzeby biznesu powstają zawsze jako odpowiedź na konkretne problemy. Tworząc je, staramy się przewidzieć wszystkie sytuacje, w których firmy będą korzystać z oprogramowania i tak dostosować rozwiązanie, aby praca była intuicyjna i przynosiła korzyści” – mówi Maciej Kabaciński z firmy Quercus, twórca aplikacji do obsługi Pracowniczych Planów Kapitałowych w środowisku SAP – Q-EM. „Podczas projektowania Q-EM skupialiśmy się na tym, by obsługa PPK stała się intuicyjna i zgodna z prawem, a sam proces był maksymalnie uproszczony” – dodaje.

Przeczytaj również:

Jakie konkretne korzyści przynoszą aplikacje do obsługi PPK, takie jak Q-EM? Oto 7 najważniejszych:

# 1 wygodna praca

Korzystając z odpowiednich rozwiązań IT, użytkownicy mają dostęp do wszystkich danych niezbędnych do obsługi PPK z poziomu jednej aplikacji. Nie ma więc konieczności przełączania się między programami, kopiowania danych, itp. Wszystkie czynności związane z realizacją obsługi PPK można wykonać z jednego miejsca, o dowolnej porze, mając pewność, że wszystko przebiega zgodnie z obowiązującymi przepisami i w pełni kontrolując przebieg zdarzeń, takich, jak:

·         złożenie i wydrukowanie deklaracji przystąpienia,

·         edycja danych,

·         zmiana uposażonych,

·         zmiana wysokości wpłaty,

·         wykonanie dyspozycji wypłaty środków,

·         wypłaty transferowe,

·         złożenie wypowiedzenia,

·         zmiana wariantu planu kapitałowego,

·         dokonanie przeniesienia,

·         wygenerowanie raportów,

·         wykonanie transferu plików do Agenta Transferowego.

# 2 elastyczność działania

Programy do obsługi PPK integrują wszystkie procesy w jednym miejscu. Oznacza to przede wszystkim sprawniejszą i wydajniejszą pracę oraz możliwość elastycznego zarządzania danymi. Dzięki efektywnym narzędziom do edycji, filtrowania i przeglądania danych można przeprowadzić prace tylko „na wybranym odcinku”, to jest na grupie pracowników wyselekcjonowanych według określonego wcześniej klucza (np. formy zatrudnienia, stanowiska, jednostki organizacyjnej czy obszaru kadrowego oraz statusu w PPK).

Standardowy ekran selekcji w programie Q-EM:

# 3 łatwa identyfikacja statusu pracownika

Moduł selekcji umożliwia identyfikację statusu pracownika w Pracowniczych Planach Kapitałowych. Dzięki czytelnym oznaczeniom można łatwo sprawdzić, czy dana osoba jest czynnym czy biernym uczestnikiem PPK lub czy ma status neutralny.

# 4 skuteczna analiza

Zaletą nowoczesnych rozwiązań IT jest to, że wiele zadań wykonują automatycznie, znacznie ułatwiając pracę i skracając czas na nią poświęcony. W przypadku programów do obsługi PPK, oprócz funkcjonalności pozwalających prowadzić bieżącą obsługę, istotnym elementem są moduły raportowe.

Na przykład w Q-EM umożliwiają one wygenerowanie następujących zestawień: przyjęte deklaracje/zmiany deklaracji, lista uczestników, wypłata środków, roczna informacja od pracodawcy, deklaracja przystąpienia/zmiany (formularz).

# 5 sprawny przepływ danych

Programy do obsługi PPK to także sprawna komunikacja z Agentem Transferowym wybranego Towarzystwa Finansowego. Za pomocą praktycznych interfejsów można przesyłać informacje, deklaracje, raporty i zmiany danych bez konieczności wstawania od biurka lub zmiany środowiska pracy (narzędzia, programu).

Składki do PPK są wyliczane automatycznie podczas comiesięcznego naliczania płac, a raport o ich naliczeniu i wysokości trafia do Agenta. Również pracownicy mogą wydrukować sobie raport dotyczący zgromadzonych w PPK środków.

# 6 automatyczna kontrola działań

Systemy informatyczne zwalniają nas często z obowiązku pamiętania o niektórych kwestiach. Dzięki rozbudowanym walidacjom aplikacje do prowadzenia PPK gwarantują sprawną obsługę poszczególnych zdarzeń, zgodną ze statusem pracownika i stanem faktycznym. Na przykład w momencie otrzymania zgłoszenia o wypłacie środków z PPK z tytułu ukończenia 60 lat przez pracownika, aplikacja sprawdzi najpierw wiek tej osoby. Jeśli nie będzie się zgadzać, nie zezwoli na wypłatę.

# 7 bezpieczeństwo

Wbudowane walidacje oraz gwarancja aktualizacji aplikacji zgodnie z obowiązującym prawem to dla pracodawcy zapewnienie bezpieczeństwa obsługi PPK, tak pod względem technicznym, jak i finansowo-prawnym.

 

Czy programy takie jak Q-EM sprawdzą się na rynku? „Pamiętajmy, że żyjemy w czasach automatyzacji, więc wszystko to, co ułatwia i przyspiesza pracę, jest w cenie. Tym bardziej, że dobra aplikacja do obsługi PPK to dla pracodawcy optymalizacja kosztów. „Ręczne” prowadzenie planów kapitałowych w dużych firmach, a te jako pierwsze są zobowiązane uruchomić PPK, oznacza stworzenie kilku dodatkowych etatów. Przy automatyzacji tego obszaru można ograniczyć ten koszt” – podsumowuje Paweł Wysocki, Prezes Zarządu Quercus.

 

Więcej informacji na temat rozwiązania Q-EM znaleźć można w filmie:

https://www.youtube.com/watch?v=zsBMFDV09UE&feature=youtu.be

 

Dostępny jest również bezpłatny webinar:

https://www.youtube.com/watch?v=CyL8L6TuRVA&feature=youtu.be



Nadesłał:

Alicja Sidorowicz

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl