Jeszcze tylko ocena okresowa i… święta


Jeszcze tylko ocena okresowa i… święta
2010-12-16
Gdyby zjedzenie cytryny mogło Cię zwolnić z przeprowadzenia oceny okresowej z pracownikiem… Czy już biegniesz do warzywniaka?

Kończy się rok. Już niemal wszystkie budżety rozliczone, projekty zamknięte... a oceny okresowe ciągle zapełniają listy zadań menedżerów. Jak to się dzieje?

Przeczytaj również:

Oczywiście, jest wiele pilniejszych obowiązków. Oczywiście, bieżące projekty są ważniejsze niż „procedury i systemy cudownie rozmnażane przez HR". Oczywiście, menedżerowie wolą, żeby ich podwładni koncentrowali się na pracy, a nie na rozmowach oceniających. Czy nie byłoby jednak łatwiej znaleźć czas i uwagę dla ocen okresowych, gdyby związane z nimi rozmowy nie były tak... trudne?

- Menedżerowie, jak wszyscy ludzie, niechętnie mierzą się z przykrymi emocjami - mówi Michał Górny, trener DOOR Group. - Podczas oceny okresowej takie emocje pojawiają się zarówno po stronie menedżera, jak i podwładnego. Nie łatwo się z nimi uporać i jeszcze w dodatku osiągnąć cel rozmowy.

Ocena okresowa z pewnością należy do kategorii „kluczowych rozmów":

  • jej stawka jest wysoka - z jednej strony kariera pracownika, z drugiej rezultaty, za których dostarczenie odpowiada menedżer,
  • łatwo o różnicę zdań - który menedżer potrafi docenić pracownika tak bardzo, jak on sam ceni siebie,
  • bywa, że emocje biorą górę nad racjonalnym oglądem sytuacji.

Jest więc wiele dobrych powodów, by oceny okresowej unikać. Wielu menedżerom nie brakuje przykrych doświadczeń w tej dziedzinie. Szansa, że taka rozmowa nie powiedzie się i tym razem, jest spora. Trudno się więc dziwić, że ten przykry obowiązek jest wiecznie odkładany na później, a kiedy już nie ma wyjścia i trzeba się z niego wywiązać, zarówno menedżerowie, jak ich podwładni koncentrują się raczej na „nakarmieniu systemu" niż na wypracowaniu wartościowych ustaleń.

- Podczas szkoleń z „Kluczowych rozmów" uczestnicy szczególnie chętnie odwołują się do przykładu oceny okresowej - mówi Michał Górny. - Chcą się upewnić, że potrafią zastosować model efektywnej komunikacji w tym szczególnym kontekście.

Model „Kluczowych rozmów" pomaga rozmówcom zapanować nad emocjami i stworzyć wspólny „obszar rozumienia", do którego wnoszą fakty, pomysły, teorie, odczucia, myśli i opinie. Pomaga otwarcie i bezpiecznie je wyrażać. Ułatwia spojrzenie na omawiany problem z różnych punktów widzenia. W ten sposób we wspólnym „obszarze rozumienia" może znaleźć się więcej informacji, co z kolei ułatwia podejmowanie trafnych decyzji oraz wspólne ich realizowanie.

Jak komunikują się pracownicy twojej firmy? Na ile ich sposób prowadzenia rozmów sprzyja osiąganiu celów biznesowych? Możesz to teraz ocenić dzięki testowi diagnostycznemu „Kluczowe rozmowy" dostępnemu bezpłatnie na http://www.door.com.pl/kluczowe-rozmowy/?id=sp428   



Nadesłał:

katarzyna.mlynarczyk@smartpr.com.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl