Bez telefonu w biznesie ani rusz
Umożliwiają odbieranie i wysyłanie wiadomości e-mail, przechowywanie dokumentów czy korzystanie z internetu – czasy, kiedy telefony służyły tylko do dzwonienia, dawno minęły. Dostępne obecnie na rynku urządzania pozwalają na znacznie więcej niż samo prowadzenie rozmów.
Coraz częściej, dzięki licznym funkcjom i stałemu dostępowi do sieci, telefony zastępują pracownikom komputer osobisty. Czy zatrudnieni potrafią jednak z nich bezpiecznie korzystać?
Właściciele, dyrektorzy, menedżerowie, handlowcy - niezależnie od roli, wielkości firmy czy branży niemal wszyscy w pracy używamy telefonów. Dzięki nim możemy być w ciągłym kontakcie z klientami oraz współpracownikami, ale często też mamy dostęp do danych i potrzebnych dokumentów z dowolnego miejsca i o każdej porze. Urządzenia mobilne zwiększają możliwości niemal w każdym obszarze działalności przedsiębiorstw od sprzedaży i obsługi klienta, przez marketing, logistykę czy zaopatrzenie, po organizację pracy i administrację.
Biuro w zasięgu ręki
Jak wynika z badania „Smartfon w firmie. Bezpieczeństwo danych w telefonach służbowych" najczęściej tego typu urządzenia służą do odbierania poczty elektronicznej (67%), komunikowania się z klientami (57%) i współpracownikami (56%). Respondenci używają ich też do korzystania z internetu (55%) i przechowywania firmowych plików (42%)[1]. - Dla wielu pracowników, szczególnie tych, którzy dużo podróżują lub wykonują swoje obowiązki poza biurem, smartfon jest podstawowym narzędziem pracy. Firmy coraz chętniej oferują możliwość pracy zdalnej, a urządzenia mobilne pozwalają w tym przypadku na równie efektywną pracę, co za biurkiem. Telefony zaprojektowane z myślą o zastosowaniach w biznesie, oprócz wielu przydatnych funkcji, są wyposażone w zaawansowane systemy zabezpieczeń - powiedział Daniel Szoszew, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu Cyfrowego Centrum Serwisowego S.A., dystrybutora telefonów BlackBerry.
Zamiast biurka stolik w kawiarni lub pociągu
Co drugiemu pracownikowi zdarza się korzystać ze służbowych urządzeń elektronicznych w miejscach publicznych, np. w podróży, restauracji lub podczas konferencji. Większość z nich (74%) deklaruje też, że ma świadomość związanych z tym zagrożeń, a aż 90% stosuje się do zaleceń dotyczących bezpieczeństwa sieci. Łączenie się z otwartymi, niezabezpieczonymi sieciami Wi-Fi w miejscach publicznych, a w szczególności logowanie się za ich pośrednictwem, np. do bankowości elektronicznej lub skrzynki mailowej stanowi poważne ryzyko. Może to grozić wyciekiem poufnych informacji, a nawet przejęciem kontroli nad urządzeniem. Najczęstszymi zagrożeniami według badanych są w tym przypadku kradzież danych (24%), włamania i ataki hakerskie (13%), korzystanie z publicznego Wi-Fi (10%), kradzież sprzętu i wyciek danych (7%).
Czy służbowe telefony są bezpieczne?
Oprócz tego, że usprawniają komunikację i ułatwiają wykonywanie codziennych obowiązków, mogą być furtką dla cyberprzestępców. Wykorzystanie w biznesie urządzeń mobilnych wymaga więc odpowiedniego przygotowania zarówno ze strony firmy, jak i samych użytkowników. Jak to wygląda w praktyce? Przeważająca część respondentów została przeszkolona w zakresie zasad użytkowania służbowego telefonu (61%). Firmowe urządzenia w większości przypadków posiadają też zabezpieczenia chroniące dane i prywatność (60%). Najczęściej jest to automatyczna blokada telefonu po określonym czasie nieużytkowania (49%) oraz uwierzytelnianie przy każdej próbie odblokowania (40%), a także szyfrowanie pamięci wbudowanej (35%) i karty SD (24%). Pracownicy zwykle dowiadują się o nich od osoby, która przekazuje im służbowy telefon (54%), podczas szkolenia z bezpieczeństwa (43%) lub podczas pierwszego włączenia urządzenia (32%).
[1] Badanie „Smartfon w firmie. Bezpieczeństwo danych w telefonach służbowych" przeprowadzone na przełomie kwietnia i maja 2019 r. przez SW Research na zlecenie Cyfrowego Centrum Serwisowego S.A., dystrybutora telefonów BlackBerry.