Kampanie edukacyjne – jak to robią w wodociągach?
![]() |
Zmiana postaw społecznych poprzez kampanie edukacyjne to duże wyzwanie, które wymaga dobrego pomysłu i przyciągnięcia uwagi lokalnej społeczności. Aby dotrzeć z przekazem do mieszkańców, trzeba im uświadomić, że problem poruszany w kampanii faktycznie ich dotyczy, a dobre nawyki poprawią jakość życi
Polskie przedsiębiorstwa wodociągowe coraz częściej decydują się na prowadzenie kampanii edukacyjnych, których celem jest zwrócenie uwagi lokalnych społeczności na najważniejsze problemy dotyczące funkcjonowania sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Nie ograniczają się tylko do wydawania ulotek z najważniejszymi informacjami, lecz prowadzą angażującą, kreatywną komunikację z mieszkańcami – edukując i inspirując. I to nie tylko firmy branży wod-kan z dużych ośrodków miejskich. Mniejsze przedsiębiorstwa również nie zostają w tyle – jak to robią?
Oborniki Wielkopolskie – siła WełnWarta
W 2024 roku Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Obornikach uruchomiło dwie kampanie edukacyjne – skierowane do dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz do młodzieży i dorosłych. Ich bohaterem był wodny duch WełnWart – fikcyjny opiekun Wełny i Warty, dwóch rzek zbiegających się w Obornikach.
– Zależało nam na mocnym, lokalnym osadzeniu obu kampanii, dlatego stworzyliśmy opowieść o WełnWarcie, mianując go ambasadorem proekologicznych inicjatyw naszej firmy. W kampanii „W Obornikach nowa moda: z kranu płynie czysta woda” przekonywał on najmłodszych do picia kranówki, a w ramach akcji „W Obornikach pełna kultura: bez śmieci jest każda rura” (skierowanej do młodzieży i dorosłych mieszkańców) promował dobre nawyki korzystania z sieci kanalizacyjnej – opowiada Krzysztof Nowacki, prezes zarządu PWiK Oborniki.
Na potrzeby kampanii powstały: kolorowanka dla najmłodszych, komiks dla młodzieży oraz edukacyjna animacja. – WełnWart był kluczową postacią wszystkich odsłon obornickiej kampanii, dlatego w pierwszej kolejności zaprojektowaliśmy głównego bohatera – eterycznego, ale silnego, sympatycznego, lecz stanowczego, który dba o czystość obornickich rzek, przekonując mieszkańców do picia kranówki i dbania o drożność kanalizacji. Oprócz głównej postaci w kampanii pojawiły się także lokalne odniesienia: mapy, charakterystyczne budynki, a nawet budynek PWiK w Obornikach. Wszystko po to, aby historie zyskały bardziej lokalny, a przez to bliższy mieszkańcom rys – wyjaśnia Kamila Radomska-Woźniak, szefowa Nonoproblemo – agencji, która stworzyła materiały edukacyjne dla PWiK w Obornikach.
Złote rady WełnWarta – zobacz animację»
Elbląg – SuperZuzia i przyjaciele
Podobne założenia przyświecają kampaniom edukacyjnym, które prowadzi Elbląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. W pierwszej kampanii „Mam powody do picia elbląskiej wody”, uruchomionej w 2022 roku, pojawiła się główna bohaterka – SuperZuzia.
– SuperZuzia stała się odważną przewodniczką, która objaśnia zagadnienia poruszane w kolejnych kampaniach i propaguje dobre praktyki. Jest mocno osadzona w elbląskiej rzeczywistości, co podkreślane jest np. na rysunkach nawiązujących do elbląskiej architektury. W pierwszej edycji ogłosiliśmy konkurs rysunkowy dla dzieci, a postać ze zwycięskiej pracy – Kranelka, została przeniesiona na karty kolejnych materiałów edukacyjnych – mówi Beata Branicka, inspektor ds. promocji z Elbląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji. – Kampanie edukacyjne zajmują ważne miejsce w naszej strategii komunikacji. Przynoszą rezultaty, a dodatkowo są pozytywnie odbierane przez mieszkańców. Dlatego wybór agencji, która stoi za kompleksowym podejściem do działań edukacyjnych – kierowanych do różnych grup odbiorców przy użyciu właściwie dobranych narzędzi – był dla nas kluczowy – podsumowuje Beata Branicka.
Od 2022 roku EPWiK, przy wsparciu agencji Nonoproblemo, zrealizował:
· kampanię edukacyjną „Mam powody do picia elbląskiej wody” – 2022 r. (picie kranówki),
· kampanię edukacyjną „Powody mam, o rury dbam” – 2022 r. (kultura korzystania z sieci kanalizacyjnej),
· kampanię informacyjną „Modernizacja Gospodarki Ściekowej w aglomeracji Elbląg” – 2023 r. (modernizacja oczyszczalni ścieków),
· kampanię edukacyjną „Elbląska kranówka – zdatna do picia, warta odkrycia” – 2025 r. (uzdatnianie wody).
– Kampanie prowadzone przez EPWiK angażują elblążan, są skuteczne, konsekwentnie realizowane i rozbudowywane. Nowością jest na przykład aktualny, międzyszkolny konkurs filmowy, który dotyczy picia kranówki. Z przyjemnością zaangażowaliśmy się w ten projekt i jesteśmy bardzo ciekawi młodzieżowego spojrzenia na to zagadnienie – opowiada Anetta Magdziak-Gęsicka z PortEl, elbląskiej gazety internetowej.
Kampania „Elbląska kranówka – zdatna do picia, warta odkrycia”»
Komorniki – Masz wpływ na odpływ
W 2019 roku Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Komornikach rozpoczęło kampanię edukacyjną pt. „Masz wpływ na odpływ”, dotyczącą zasad korzystania z kanalizacji. Kampania została bardzo dobrze przyjęta, podobnie jak slogan, który miał podkreślić sprawczość mieszkańców w kontekście prawidłowego funkcjonowania sieci kanalizacyjnej i do dziś jest pozytywnie kojarzony.
– To była pierwsza, tak szeroko zakrojona akcja, zrealizowana w naszej firmie. Wcześniej, wspierani przez Nonoproblemo, przeprowadziliśmy błyskawiczną kampanię, która dotyczyła zasad korzystania z wody podczas suszy, czyli „Susza w kranie, winne podlewanie” – opowiada Agata Ożegowska-Kołowska, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w Komornikach.
Szefowa agencji Nonoproblemo, odpowiedzialnej za obie kampanie dla PUK Komorniki, dodaje:
– Można i trzeba aktywnie kształtować postawy mieszkańców. To jeden z warunków budowania społeczeństwa obywatelskiego, które rozumie, że działania proekologiczne i dbanie o infrastrukturę są podstawą zachowania lokalnego dobrostanu. Taką świadomość najlepiej osiągnąć, dostosowując przekaz, język i warstwę wizualną nie tylko do grupy docelowej, ale też do specyfiki miejsca. W ten sposób wzbudzamy emocje, a tam, gdzie są emocje, jest też zaangażowanie i kampania lepiej zapada w pamięć.
Kampania „Masz wpływ na odpływ”»
Zaangażowanie przedsiębiorstw wod-kan w realizację kampanii edukacyjnych jest coraz bardziej widoczne. Podejmowanie nowych tematów i pozyskiwanie środków na realizację celów edukacji ekologicznej to jedna strona medalu. Drugą jest odwaga i otwarcie się na nowe narzędzia, dzięki którym łatwiej jest dotrzeć z przekazem do wybranych grup mieszkańców, zmieniając ich postawy oraz promując dobre praktyki.
– Mottem wielu działań prośrodowiskowych jest hasło „Myśl globalnie, działaj lokalnie”. Jest ono również dobrą wskazówką do zaprojektowania skutecznej kampanii edukacyjnej. Bez względu na to, czy dotyczy ona wody, smogu, czy segregacji śmieci – osadzenie jej w lokalnych realiach pozwala wyróżnić się na tle innych i zapisać w pamięci odbiorców. W Nonoproblemo realizowaliśmy kampanie dla wodociągów, gmin, jak również na zlecenie firm komercyjnych – spora część z nich miała kilka odsłon. Jakie są najważniejsze składniki przepisu na skuteczną kampanię edukacyjną? Odniesienia do najbliższego otoczenia, dobrze dobrani bohaterowie i niesztampowe narzędzia dopasowane do grupy docelowej. Do tego ciekawa grafika i „wisienka na torcie” – wpadający w ucho slogan – podsumowuje Kamila Radomska-Woźniak, szefowa agencji Nonoproblemo.
Nonoproblemo – kampanie edukacyjne»
Nadesłał:
Alicja Sidorowicz
|