Efektywna lojalność w FMCG


Efektywna lojalność w FMCG
2013-02-12
Z roku na rok na rynku dostrzec można coraz więcej promocji i akcji specjalnych wspierających sprzedaż towarów i usług. Trend ten jest najbardziej widoczny w branży FMCG, gdzie potrzeba budowania lojalności Klientów jest najsilniejsza ze względu na stale rosnącą konkurencję i podobieństwo oferty.
Przeczytaj również:
Jednym z najskuteczniejszych sposobów jakie wpływają na przywiązanie Klientów do danej marki są programy wsparcia sprzedaży. O czym musi pomyśleć firma, która decyduje się na realizację takiego projektu? Jakie elementy wpływają na jego skuteczność? 

Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego w 2012 roku, połowa Polaków bierze udział w programach lojalnościowych. Przygotowanie akcji odpowiadającej zarówno na potrzeby firmy jak i konsumentów wymaga przeprowadzenia wcześniejszej analizy i dokładnego opracowania wszystkich elementów. Przemyślana realizacja programu pozwala bowiem wygrać walkę o Klienta, zbudować lojalność konsumentów i zrealizować zamierzony cel.

Program lojalnościowy to najbardziej elastyczne narzędzie wsparcia sprzedaży, które daje bezpośrednie przełożenie na wyniki sprzedażowe. Jego skuteczność w dużej mierze zależy od koncepcji i właściwej organizacji. Odpowiednie zaplanowanie wszystkich kluczowych elementów programu motywacyjnego lub lojalnościowego, wpływa na jego powodzenie. Dlatego warto sprawdzić jakie działania powinno podjąć przedsiębiorstwo zanim uruchomi projekt – wyjaśnia Dariusz Deszczka, Category Manager segmentu Lojalność i Motywacja w Biznesie w firmie Sodexo Motivation Solutions.
 
Realizując program lojalnościowy warto przeanalizować pięć najważniejszych obszarów, które decydują o sukcesie przedsięwzięcia.5 najważniejszych obszarów organizacji programu lojalnościowego

1.Cel programu

Decydując się na organizację programu wsparcia sprzedaży firma musi w pierwszej kolejności zastanowić się nad jego celem biznesowym. Powinna zdecydować czy realizowany przez nią projekt ma być nastawiony na wzrost sprzedaży czy na budowanie pozycji rynkowej poprzez np.: pozyskiwanie nowych Klientów, wzrost 
świadomości lub może umacnianie pozycji dzięki wzrostowi retencji i lojalności konsumentów. Dokładne przemyślenie i określenie celu przekłada się na wybór odpowiedniej formy programu oraz realizację każdego kolejnego elementu lojalnościowej układanki.

2.Grupa docelowa i wybór mechanizmu

Precyzyjne określenie adresatów akcji wpływa przede wszystkim na wybór odpowiedniego mechanizmu programu wsparcia sprzedaży. Inne działania należy kierować do konsumentów, a inne do kontrahentów, z którymi współpracuje przedsiębiorstwo. Inne powinny być także oferowane nagrody czy bonusy przyznawane uczestnikom, których wartość można uzależniać od wolumenu dokonanych zakupów. Dodatkowo ważne jest także określenie w jaki sposób chcemy przywiązywać uczestników programu do 
naszej marki czy produktów. Możliwe jest budowanie lojalności poprzez oferowanie korzyści finansowych (np. promocje, bonusy, zniżki) lub korzyści emocjonalnych (np. specjalne pokazy czy przekazywanie próbek produktów jeszcze przed ich wypuszczeniem na rynek). Dodatkową korzyścią płynącą z realizacji programu lojalnościowego jest możliwość pozyskiwania szczegółowych informacji o klientach i ich przyzwyczajeniach 
zakupowych, a także zbadanie skuteczności podejmowanych działań czy oddźwięku akcji promocyjnych. Zdefiniowanie grupy docelowej pozwala na określenie zakresu i obszarów informacji jakie firma chce pozyskiwać przy użyciu prowadzonego projektu.

3.Kwestie podatkowo-prawne

Wybór mechanizmu programu wsparcia sprzedaży skorelowany jest z koniecznością realizacji przedsięwzięcia według obowiązujących w tym zakresie przepisów prawno-podatkowych. Inne są wymagania formalno-prawne oraz podatkowe w przypadku loterii, czy sprzedaży premiowej, a inne w przypadku konkursów publicznych czy niepublicznych. Analiza korzyści wynikających z wyboru najbardziej optymalnego dla uczestników i organizatora mechanizmu programu oraz dostosowanie prowadzonego projektu do obowiązującego prawa, pozwala na uniknięcie ewentualnych konsekwencji finansowych i prawnych.

4.Budżet i nagrody

Określenie wysokości budżetu jest bardzo istotne gdyż wpływa zarówno na wybór mechanizmu całego programu jak i oferowane uczestnikom nagrody. Determinuje również długość trwania projektu, sposób jego zarządzania, promocji i komunikacji do potencjalnych uczestników. W przypadku programu rabatowego każdy Klient może dokładnie obliczyć jakie korzyści przyniesie mu udział w nim, zaś przy programach punktowych z tzw. Katalogiem nagród, to do organizatora należy określenie wartości przelicznika 
punktowego oraz propozycje nagród jakie zostaną zaoferowane beneficjentom. Tu pojawia się możliwość doboru produktów, które mogą zadowolić, ale też zaskoczyć konsumenta np. takie, które nie są dostępne na rynku lub są wykonywane na specjalne zamówienie. Klienci biorący udział w programach lojalnościowych chętnie wybierają nagrody związane z emocjami i przeżyciami jak np. skok na spadochronie czy przejażdżkę 
unikalnym autem sportowym. Takie prezenty wpływają na silne związanie konsumenta z marką gdyż intensywne emocje tworzą trwałe wspomnienia i skojarzenia. Istotnym elementem tej układanki jest również adekwatność i atrakcyjność nagród do włożonego przez uczestnika wysiłku – możliwość otrzymania koszulki z logo lub firmowej smyczy jako gratyfikacji za zbieranie przez cały rok punktów w programie lojalnościowym nie brzmi zachęcająco. Firmy często myślą o tym, aby nagradzać jak największą liczbę 
uczestników nagrodami o stosunkowo niskiej wartości. Strategię taką warto jednak przemyśleć. Przygotowanie nagród droższych ale w mniejszej ilości, może okazać się lepszym rozwiązaniem, ponieważ to właśnie ich wartość może zachęcić potencjalnych uczestników do wzięcia udziału w akcji. 

5.Zarządzanie programem i analiza zebranych informacji

Uruchomienie akcji wsparcia sprzedaży czasem związane jest z koniecznością uruchomienia infolinii czy zapewnieniem sprawnej logistyki nagród co generuje dodatkowe koszty. Na rynku istnieją firmy oferujące kompleksową obsługę programów lojalnościowych – od doradztwa przy jego planowaniu i stworzenia regulaminu poprzez budowę katalogu nagród, ich logistykę i komunikację z uczestnikami, po bieżące zarządzanie i raportowanie. Oferowane przez nie systemy dają dodatkowo możliwość zbierania 
i analizowania pozyskiwanych danych o uczestnikach. Dlatego też warto czasami powierzyć obsługę programu doświadczonej firmie zewnętrznej, która dzięki posiadanej wiedzy, narzędziom i specjalizacji w tym obszarze, może zaproponować znacznie niższe koszty, niż w przypadku projektów realizowanych przy użyciu wewnętrznych zasobów firmy. 

Program lojalnościowy to w pewnym sensie system naczyń połączonych. Jeśli popełnimy błąd na którymkolwiek z etapów, cały system nie będzie działał poprawnie i nie osiągniemy założonych efektów. Odpowiednie przygotowanie najważniejszych elementów gwarantuje, że realizowane przedsięwzięcie lojalnościowe będzie skuteczne i unikalne, co wpłynie na wzrost zaangażowania Klientów i ich przywiązanie do marki, tak istotne w branży FMCG. Podjęcie trafnych decyzji jeszcze przed rozpoczęciem konkretnych działań może okazać się kluczowe dla realizacji całego projektu

W celu uzyskania dodatkowych informacji proszę o kontakt:
Diana Stachera
ConTrust
Tel. 501 121 711
e-mail: d.stachera@contrust.pl






Filozofia Sodexo 

Filozofia Sodexo 
Jakość  Codziennego  Życia odgrywa ważną rolę w indywidualnym rozwoju każdego człowieka oraz w działalności 
organizacji. Bazując na takim przekonaniu Sodexo, od chwili założenia firmy przez Pierre’a Bellon’a w 1966 roku, jest 
strategicznym partnerem dla firm i instytucji, które kładą nacisk na efektywność, lojalność i dobre samopoczucie 
pracowników oraz partnerów biznesowych. Z wielką pasją 420 000 pracowników Sodexo w 80 krajach, każdego dnia 
projektuje, zarządza i dostarcza unikalne usługi w zakresie kompleksowych rozwiązań usług dla nieruchomości (Sodexo On-
site Service Solutions) oraz w zakresie kompleksowych rozwiązań motywacyjnych (Sodexo Motivation Solutions). 
Sodexo stworzyło nową formę usług dla przedsiębiorców, które nie tylko zapewniają rozwój oraz samorealizację 
pracowników, ale również przyczyniają się do rozwoju gospodarczego, ekonomicznego i środowiskowego społeczności 
lokalnych, regionów i całych państw, w których Sodexo funkcjonuje.

Sodexo w liczbach (dane z 31 sierpnia 2012)

Grupa Sodexo na świecie
18,2 miliarda euro skonsolidowanego dochodu 
420 000 pracowników                                                 
20 pozycja na liście największych pracodawców
80 krajów
34 300 placówek
75 milionów konsumentów dziennie 


Sodexo On-Site Service Solutions w Polsce
7 000 000 obsługiwanej powierzchni (m2) 
5 000 zatrudnionych pracowników 
1 500 obsługiwanych mniejszych nieruchomości
490 Klientów

Sodexo Motivation Solutions w Polsce
43 000 Klientów
3 500 000 użytkowników naszych rozwiązań 
50 000 punktów usługowo-handlowych współpracujących
z Sodexo Motivation Solutions w całej Polsce.









www.360dlaBiznesu.Sodexo.pl   

 
   Informacja prasowa
   12 lutego 2013 roku




www.360dlaBiznesu.Sodexo.pl    



Nadesłał:

ConTrust
http://contrust.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl