Rozrywka, technologia i specjaliści. Dla firm bukmacherskich to obecnie być albo nie być


2022-11-15
Wzrost rynku bukmacherskiego, z danych polskiego Ministerstwa Finansów, jest częściowo pozorny - w tej branży to narastająca, konkurencja z szarą strefą i spadające marże. Opcja odróżnienia się od konkurencji dla bukmacherów jest dostępna praktycznie wyłącznie dla liderów rynku.

     Shaun Conning, który od listopada obejmie stanowisko CPO (Chief People Officer) w Superbet Group - międzynarodowej firmie bukmacherskiej, jednej z czołowych marek także na polskim rynku - pracował do tej pory w DAZN Group. Ta brytyjska spółka jest właścicielem DAZN - globalnej platformy streamingowej o tematyce sportowo-rozrywkowej. Transfer wysoko cenionego specjalisty z tej właśnie branży wiele mówi o strategicznych priorytetach, warunkujących dziś rozwój firm na rynku zakładów sportowych. 

Przeczytaj również:

- Klienci doceniają możliwość oglądania wysokiej jakości wydarzeń sportowych w formie streamingu na żywo, w aplikacjach na smartfon, dzięki czemu całą rozrywkę zyskują niejako w pakiecie, w jednym miejscu. Szczególnie w polskich realiach takie działania są nieodzowne dla firm bukmacherskich, jeśli pomimo niesprzyjających warunków rynkowo-prawnych chcą one nadal rozwijać się na naszym rynku - mówi Adam Lamentowicz, CEO Superbet na Polskę.

Wyścig z nieuczciwą konkurencją

Zakłady bukmacherskie online w Polsce cieszą się rosnącą popularnością. Jak podaje Ministerstwo Finansów, przychody tej branży w 2021 roku zwiększyły się o ponad 50 proc.  Jest to jednak tylko część obrazu.

Na legalnym rynku gier losowych i zakładów sportowych online w Polsce, poza państwowymi zakładami, rywalizuje ok. 20 komercyjnych operatorów. Firmy te odprowadzają podatki według najwyższej w Europie stawki 12 proc. - liczonej od całości wpłat graczy. Tych kosztów nie ponoszą liczni bukmacherzy operujący w szarej strefie, którzy dzięki temu są w stanie zaoferować graczom wyższe wygrane. W rezultacie legalni przedsiębiorcy tracą część klientów, a budżet państwa - potencjalne wpływy z podatków. Skala szarej strefy w tej branży w Polsce szacowana jest obecnie na ponad 50 proc.

Choć rynek bukmacherski wygenerował w ubiegłym roku ok. 10,6 mld zł, faktyczne przychody bukmacherów - pomniejszone o wypłaty wygranych dla graczy - są wielokrotnie mniejsze:  wyniosły niecałe 2,5 mld zł. Z tych przychodów firmy muszą finansować wszystkie swoje koszty działalności, w tym koszty rywalizacji z nielegalną konkurencją. W praktyce branża stoi więc przed licznymi wyzwaniami, w przypadku niektórych firm - na wagę przetrwania.

 

Streaming, społeczności, darmowe gry - ewolucja bukmacherów

Firma z branży bukmacherskiej, która ograniczałaby swoją ofertę rozrywki tylko do obstawiania wyników - to byłby obecnie anachronizm. Oprócz wspomnianego streamingu wydarzeń sportowych (przykładowo aplikacja Superbet umożliwia oglądanie wielu dyscyplin, w tym tak prestiżowych jak mecze drużyn z hiszpańskiej La Liga) oraz przesunięcia biznesowego środka ciężkości w kierunku kanałów cyfrowych, do widocznych trendów należy rosnące zainteresowanie graczy darmową ofertą gier oraz sferą społecznościową. W tej ostatniej dziedzinie przykładem jest SuperSocial - platforma społecznościowa w aplikacji Superbet, która skupia osoby zainteresowane sportem i typowaniem wyników, umożliwiając im wymianę doświadczeń, powielanie zakładów innych typerów, dzielenie się własnymi kuponami i uczestnictwo w czatach przypisanych do danego wydarzenia.

- Bukmacherzy stają się de facto firmami technologiczno-rozrywkowymi z mocnym komponentem społecznościowym. Rozwój w tym kierunku wymaga jednak inwestycji nie tylko w high-tech, ale także w specjalistów. Pozyskanie dla Superbet Shauna Conninga z DAZN, który będzie zajmował się dziedziną human resources, to przejaw takiego właśnie strategicznego myślenia o przyszłości - mówi Adam Lamentowicz.

- Wraz z Johnnym Hartnettem, CEO Superbet Group, szukaliśmy najlepszego balansu pomiędzy dynamiką młodego zespołu a kompetencjami liderów biznesowych, którzy wnieśliby do firmy swoje doświadczenie z pracy w międzynarodowych organizacjach. Odpowiedzią będzie ambitna strategia HR, którą poprowadzi Shaun Conning, nasz nowy CPO - mówi Sacha Dragic, Founder&Executive Chaiman w Superbet Group.

Conning będzie ściśle współpracował z Tijaną Kovacevici, która jest obecnie wiceprezesem Superbet, a wcześniej zajmowała się HR m.in. w Coca Coli oraz w londyńskim fin-techu Wise. Innym jego kluczowym współpracownikiem będzie Cezary Lewandowski, menedżer HR z doświadczeniem w IT i gamingu. Superbet przyciągnął już top-menedżerów z firm takich jak Mars, McKinsey, Adobe, Bitdefender czy OLX Group.

Opisana wyżej ewolucja oznacza dla firm bukmacherskich także konieczność coraz większego inwestowania również w dziedzinę cyberbezpieczeństwa. Wszystko to jednak wymaga wysokich nakładów finansowych, które w polskich warunkach (szczególnie jeśli system prawno-podatkowy będzie nadal sprzyjał działalności szarej strefy) mogą przekraczać możliwości mniejszych firm, pozbawionych zaplecza grup międzynarodowych. Coraz więcej wskazuje więc na to, że polski rynek zakładów sportowych czekają niebawem duże zmiany.



Nadesłał:

AZ_2018

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl