Raport podatnika. Co trzeba o nim wiedzieć?


2024-10-02
Raport podatnika to nowa funkcjonalność dostępna w e-Urzędzie Skarbowym, wprowadzona z myślą o przedsiębiorcach i organizacjach. Umożliwia uzyskanie w jednym miejscu przejrzystego zestawienia kluczowych informacji podatkowych, które posiada Krajowa Administracja Skarbowa.

Co musimy wiedzieć o raporcie podatnika?

Przeczytaj również:

Jest to narzędzie informacyjne, które ułatwia zarządzanie zobowiązaniami podatkowymi, poprawiając przejrzystość i kontrolę nad finansami przedsiębiorstw. – Przydatność raportu może być istotna w sytuacji przekazania go zewnętrznej jednostce prowadzącej sprawy księgowe firmy – mówi Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości oraz kadr i płac
w Systim.pl. – Dla tych organizacji księgowych jest to uwiarygodnienie informacji przekazanych przez klienta – podkreśla ekspertka.

Dzięki tej funkcji przedsiębiorcy mogą sprawniej zarządzać swoimi sprawami podatkowymi i minimalizować ryzyko błędów.

Jak wygenerować raport?

Raport można łatwo wygenerować po zalogowaniu się na konto w e-US, korzystając
z profilu zaufanego, bankowości elektronicznej lub aplikacji mObywatel. Użytkownicy
z dostępem rozszerzonym mogą zarządzać uprawnieniami innych osób do korzystania
z konta organizacji. – Wygenerowanie raportu przez księgowego jest możliwe w sytuacji, kiedy uzyska on odpowiednie uprawnienia – zaznacza Beata Tęgowska. – Te jednak dotyczą tylko osób prawnych i jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi posiadającymi NIP – dodaje.

Warto podkreślić, że raport jest dostępny w formacie PDF i jest ważny do północy dnia,
w którym został wygenerowany.

Co zawiera raport?

Raport podatnika składa się z kilku istotnych sekcji. Zawiera dane identyfikacyjne (czyli informacje o podatniku, w tym adres do doręczeń oraz formę opodatkowania), wskazuje informacje, czy podatnik ma jakiekolwiek zaległości podatkowe, informuje
o prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym wobec podatnika, prezentuje nieprawidłowości w zakresie zaliczek oraz dane o poprawności złożonych deklaracji podatkowych. W raporcie znajdują się też informacje o mikrorachunku podatkowym oraz pozostałych zgłoszonych rachunkach, a także lista pełnomocników podatnika i ich uprawnień oraz informacje o przynależności do grupy VAT lub kapitałowej.

Co przedsiębiorca powinien zrobić, kiedy zauważy nieprawidłowości w raporcie?

Raport jest podstawą do wyjaśniania informacji posiadanych przez firmę i Urząd Skarbowy – ocenia ekspertka Systim.pl. – Zależnie od rodzaju informacji należy podjąć kroki w celu ich skorygowania poprzez odpowiedni formularz, czy np. uzupełnić płatności w zakresie podatków – podpowiada Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości oraz kadr i płac w Systim.pl.

Raport ma charakter informacyjny i może nie obejmować wszystkich danych posiadanych przez Krajową Administrację Skarbową. Dlatego jego generowanie powinno być traktowane jako element szerszego nadzoru nad sytuacją podatkową, a nie jako jedyne źródło informacji – przestrzega Beata Tęgowska.

Zdaniem ekspertów Kompleksowy Raport Podatkowy to ważny krok do uproszczenia
i zwiększenia przejrzystości procesów podatkowych. Umożliwia przedsiębiorcom
i organizacjom lepsze zrozumienie ich statusu podatkowego, co z pewnością przełoży się na większą efektywność zarządzania finansami. W przyszłości planowane jest udostępnienie tej usługi również dla osób prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze.



Nadesłał:

WayCo

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl