Biuro rachunkowe: Jak przygotować klienta do korzystania z rozwiązań e-księgowych?
Biura rachunkowe coraz częściej oferują swoim klientom usługi z zakresu e-księgowości do zarządzania finansami firmy online. Wprowadzenie firm w świat systemów zautomatyzowanych może być wyzwaniem. To jednak duża szansa na budowanie współpracy. Jak to zrobić w 5 krokach? Ekspertka podpowiada.
Przedsiębiorcy (niezależnie od wielkości czy branży) także Ci prowadzący działalność jednoosobową, często decydują się na współpracę z zewnętrznym biurem rachunkowym. Przejmuje ono obowiązki związane z prowadzeniem ksiąg, rozliczaniem podatków czy nawet naliczaniem wynagrodzeń. Obecnie biura rachunkowe oferują także e-księgowość, udostępniając klientom wybrane moduły oprogramowania, aby mogli oni sami uzupełniać dane w programie e-księgowym, takie jak faktury, ewidencja czasu pracy itp.
Współpraca w takim modelu umożliwia szybszy obieg dokumentów, sprawne przekazywanie informacji zwrotnej o podatkach i danych finansowych oraz, w niektórych przypadkach, bezpośredni dostęp klientów do tych danych w systemie.
Biuro rachunkowe może przygotować klienta do korzystania z programów e-księgowych. W jaki sposób?
KROK 1. Zrozumienie potrzeb klienta
Wprowadzanie klienta w świat e-księgowości wymaga indywidualnego podejścia. – Przedsiębiorcy mają różne potrzeby, a to wynika w dużej mierze ze specyfiki ich biznesów. Biuro rachunkowe musi dobrze poznać firmę przed rozpoczęciem pracy z e-księgowością, zidentyfikować wymagania i potrzebne usługi oraz zaproponować dostępne rozwiązania i moduły – podkreśla Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl
KROK 2. Wybór odpowiedniego narzędzia
Na rynku dostępnych jest wiele systemów, które różnią się zarówno ceną, jak i zakresem oferowanych usług. – Dla mikro i małych firm wystarczające mogą być rozwiązania, które umożliwią podstawowe operacje księgowe lub z poszczególnymi modułami, jak np. automatyczne księgowanie faktur, umów, list płac czy amortyzacji. Średnim i dużym przedsiębiorstwom potrzebne mogą się okazać bardziej zaawansowane opcje z dodatkowymi funkcjami, takimi jak np. integracja z systemami magazynowymi, rozliczania płac czy ewidencji VAT – dodaje ekspertka Systim.
KROK 3. Dostosowanie rozwiązań do specyfiki firmy
Zadaniem biura rachunkowego jest także pomoc klientowi w dostosowaniu programu do działalności firmy, np. skonfigurowanie pod kątem specyficznych dokumentów, raportów czy powtarzających się transakcji. – Jeżeli rozwiązania są dostosowane do specyficznych procesów zachodzących w firmie, klient może pracować szybciej i bardziej efektywnie. Z kolei biuro rachunkowe zyskuje łatwiejsze monitorowanie poprawności danych, co minimalizuje ryzyko błędów – ocenia Beata Tęgowska.
KROK 4. Szkolenie i wsparcie techniczne
– Kiedy klienci stają przed wyzwaniem wdrożenia e-księgowości, chcą móc liczyć na wsparcie nie tylko na etapie początkowym, ale także przez cały okres współpracy. Im bardziej zrozumiałe będzie dla klienta, jak działa program, tym łatwiej będzie mu korzystać z niego na co dzień – przekonuje ekspertka.
KROK 5. Stała aktualizacja wiedzy
E-księgowość to dynamicznie rozwijający się obszar, który wymaga od biur rachunkowych i ich klientów stałego śledzenia zmian w przepisach. – Biura rachunkowe powinny regularnie informować swoich klientów o nowych funkcjach, modułach, które mogą ułatwić im pracę oraz o zmianach w przepisach podatkowych, które mogą wpłynąć na sposób prowadzenia księgowości – podkreśla Beata Tęgowska.
Wprowadzenie klienta w świat e-księgowości to proces, który wymaga zarówno technicznego wsparcia, jak i zrozumienia jego potrzeb biznesowych. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu, szkoleniu i bieżącej współpracy, biura rachunkowe mogą pomóc przedsiębiorcom w efektywnym wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi księgowych, co nie tylko zwiększa efektywność ich działalności, ale także buduje silne i długotrwałe relacje.
***
Systim.pl to nowoczesny program do zarządzania firmą łączący zalety programów ERP do obsługi sprzedaży, magazynu i księgowości oraz systemów typu Intranet i CRM, przeznaczony dla mikro, małych i średnich firm.
Nadesłał:
Systim
|