Lean Six Sigma – podstawowe infromacje
Lean Six Sigma to połączenie dwóch koncepcji zarządzania organizacją: Lean Management i Six Sigma.
Celem Lean Six Sigma jest eliminacja z procesu produkcyjnego ośmiu elementów negatywnie odbijających się na jakości jej końcowego efektu. Są to: nadprodukcja (wytwarzanie produktów, usług lub informacji, na które nie ma aktualnie zapotrzebowania na rynku, co w konsekwencji prowadzi do marnotrawienia zasobów); nadmierne gromadzenie zapasów (im większa ilość surowców i półproduktów w magazynie, tym większe są koszty ich przechowywania oraz ryzyko ich uszkodzenia lub utraty przydatności); wady jakościowe (wytwarzanie wadliwych produktów lub usług prowadzące do konieczności napraw i realizacji gwarancji, czyli niepotrzebnych strat); marnotrawstwo czasu (wszelkie formy oczekiwania, np. produktu na sprzedaż, pracowników na instrukcje, narzędzia lub materiały, surowców na wykorzystanie itd.); zbędny ruch (wysiłek fizyczny pracowników, którego można uniknąć poprzez zmianę organizacji ich pracy, np. schylanie się po surowce); zbędny transport (niepotrzebne przenoszenie rzeczy z miejsca na miejsce, co powoduje stratę czasu i zwiększa ryzyko uszkodzenia przenoszonych materiałów); nadmierne przetwarzanie (odnosi się zarówno do wykonywania czynności nieistotnych z punktu widzenia finalnego efektu produkcji, jak i do poświęcania zbyt wiele czasu na czynności niezbędne); marnowanie potencjału siły roboczej (niewykorzystywanie pełni kompetencji pracowników firmy).
Lean Six Sigma ma swoje źródła w Japonii, a zapoznający się z tą metodą menedżerowie otrzymują specjalne pasy określające poziom wtajemniczenia (analogicznie do np. karate). Podobieństwo do sztuk walki przejawia się także w korelacji pomiędzy stopniem wdrożenia nowego modelu produkcji a automatyzacją poszczególnych czynności.
Nadesłał:
brenna
|