Jak latem schłodzić słodycze
Lato nie jest najlepszym okresem dla sprzedaży produktów czekoladowych, a wysokie temperatury powodują, że obniża się ich trwałość. Jakie zasady należy stosować, aby mimo niesprzyjającej pory roku osiągnąć najlepsze efekty w sprzedaży słodyczy?
Ciastka z czekoladowym nadzieniem, czekoladowe batoniki, wafle i inne słodycze mogą generować do 30 procent obrotów sklepu. Letnie upały powodują jednak, że sprzedaż tego asortymentu produktów impulsowych spada. Dlaczego tak się dzieje?
Odpowiedź jest bardzo prosta – jedzenie słodyczy powoduje, że chce nam się pić, a przecież wzmożone pragnienie i tak już powoduje upalna pogoda. Dlatego o tej porze roku klienci wybierają nie wyroby czekoladowe, lecz napoje (o zasadach ich efektywnej sprzedaży pisaliśmy w poprzednim numerze „Naszego Kolportera”). Dużym powodzeniem o tej porze roku cieszą się też lody. W tak niesprzyjających dla sprzedaży słodyczy „okolicznościach natury” kluczem, który może zachęcić klientów do ich zakupu, jest odpowiednie przygotowanie ekspozycji.
Zasady ekspozycji
Naczelną zasadą zalecaną przez fachowców przy ekspozycji słodyczy jest pogrupowanie ich asortymentu według marek, z zachowaniem zasad symetrii. Przy układaniu ich na sklepowych regałach ważne jest również ułożenie produktów uwzględniające kolorystykę opakowań.
Oczywiście wszyscy doświadczeni handlowcy pamiętają, że latem powinno zamawiać się mniej towarów, które są wrażliwe na wysokie temperatury. W większych sklepach ich dostawy umieszczane są w chłodniach. Mimo że temperatura 5-8 stopni Celsjusza nie jest najlepsza do ich przechowywania, to jednak w mniejszym stopniu szkodzi słodyczom, niż upały przekraczające niejednokrotnie 30 stopni Celsjusza.
Fachowcy radzą, aby latem zredukować powierzchnię ekspozycji przeznaczoną na czekolady, czekoladki itp., a więcej miejsca na regałach przeznaczyć na ciastka, biszkopty i inne słodkie przekąski nie zawierające czekolady.
Rozwiązaniem stosowanych w niektórych mniejszych sklepów jest przechowywanie wyrobów czekoladowych w ladach chłodniczych przeznaczonych na świeże warzywa i owoce. Temperatura, jaka tam panuje, jest korzystna dla wyrobów czekoladowych (12-15 stopni), ale trzeba pamiętać o tym, że taki sposób przechowywania i ekspozycji musimy ograniczyć wyłącznie do produktów dobrze zabezpieczonych przed wchłanianiem zapachów z innych towarów (np. szczelnie opakowanych jajek – niespodzianek).
Czekolada lubi chłód, nie lubi mrozu
Sposób przechowywania to kluczowy czynnik, który ma wpływ na jakość i smak wyrobów czekoladowych. Opakowania wyrobów czekoladowych narażone na duże różnice temperatury mogą zmienić swój wygląd na tyle, że klienci na pewno ich nie kupią, w skrajnym przypadku czekolada czy batoniki przechowywane w wysokiej temperaturze po prostu się roztopią. Latem bardzo istotnym jest, aby eksponować tego rodzaju wyroby w miejscach, do których nie maja dostępu promienie słoneczne. Optymalna temperatura do przechowywania wyrobów czekoladowych to około 18 stopni Celsjusza. Fachowcy zdecydowanie odradzają eksponowanie i przechowywanie wyrobów zawierających czekoladę w lodówkach, które nie są wyposażone w regulatory temperatury – bo tam mogą po prostu zamarznąć. Oczywiście wyjątkiem od tej reguły są tabliczki, których receptury są przystosowane do przechowywania w niskich temperaturach.
Oświetlenie tak, ale…
Żeby przyciągnąć uwagę klientów do danej grupy towarów, wielu handlowców korzysta z podświetlanych półek, które świetnie eksponują towar. Takie rozwiązanie jest bardzo skuteczne przede wszystkim w sklepach, w których sala sprzedaży jest słabo oświetlona. Trzeba jednak pamiętać, że światło każdego rodzaju jest źródłem ciepła. Aby więc zastosować dodatkowe oświetlenie do eksponowania słodyczy, nie narażając ich jednocześnie na nadmierne nagrzanie, warto skorzystać z energooszczędnych listew diodowych (tzw. LED), które emitują bardzo mało ciepła.
Wśród ekspozytorów na czekoladowy asortyment szczególnie dobrze sprawdzają się stojaki wykonane z przezroczystego tworzywa sztucznego. Jeśli dodamy do nich profesjonalnie ustawione oświetlenie, na pewno uda nam się przyciągnąć uwagę klientów.
Właściciele sklepów, którzy chcą utrzymać dobrą sprzedaż słodyczy przez cały rok, powinni zastanowić się nad inwestycję w specjalne regały firmy Igloo, które są estetyczne, skutecznie przyciągają uwagę klientów, a jednocześnie dają gwarancję, że słodki towar nie rozpuści się w upale. FMCG
Nadesłał:
puella
|