Asortyment wstydliwy, ale atrakcyjny
Z roku na rok rośnie rynek prezerwatyw w Polsce – od maja 2009 do kwietnia 2010 wzrost wartości sprzedaży wyniósł 9,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub. r. W placówkach handlu detalicznego sprzedano ponad 95 mln sztuk prezerwatyw, co przełożyło się na kwotę ponad 164 miliony złotych.
Około 26 procent tej kwoty trafiło do sklepów i kiosków - wynika z badań firmy Nielsen. Co zrobić, aby jak najlepiej wykorzystać tę korzystną tendencję w sprzedaży?
|
- Prezerwatywy to kategoria towarów z wysoką marżą, która dynamicznie się rozwija. Z punktu widzenia właścicieli sklepów i kiosków bardzo istotne jest również to, że na ten asortyment wspólnie z producentami organizujemy bardzo wiele promocji. W naszej ofercie dostępne są najlepiej sprzedające się marki - mówi Krzysztof Żądło, dyrektor handlowy Kolportera Service. - Z kilkoma renomowanymi producentami prowadzimy rozmowy na temat wprowadzenia na rynek naszej marki własnej prezerwatyw, dzięki której nasi kontrahenci uzyskaliby jeszcze lepsze niż dotychczas warunki handlowe.
Jak wynika z badań firmy Nielsen, najważniejszym kanałem sprzedaży prezerwatyw są stacje benzynowe. W badanym okresie odpowiadały one za 23,7 proc. obrotów wartościowych w tej kategorii (bez zmian w stosunku do poprzedniego roku). Polacy chętnie kupują ten towar w hipermarketach (15 proc.) oraz supermarketach (12,1 proc) - wartość w obu tych kanałach dystrybucji sprzedaż nieznacznie spadła. Apteki odpowiadały za 12 proc. obrotów (wzrost o 1,4 proc), sklepy drogeryjno-kosmetyczne za 10,7 proc. (wzrost o 2,7 proc.), a sklepy spożywcze za 10,1% (spadek o 0,6 proc.). Taką samą część sprzedaży prezerwatyw miały kioski (10,1 proc.), ich udział zmniejszył się w stosunku do ubiegłego roku o 1,7 proc. Sklepy spożywczo-przemysłowe odpowiadały za 5,8 proc. wartości sprzedaży kategorii (spadek o 0,7 proc), natomiast sklepy wielobranżowe - za 0,5 proc. (bez zmian w stosunku do zeszłego roku).
Co zrobić, aby uzyskać jak najwyższą sprzedażnego „wstydliwego" dla wielu handlowców jak i kupujących asortymentu?
- Jedynym sposobem jest sprzedaż prezerwatyw wyłącznie w strefie przykasowej, najlepiej w „zasięgu ręki", tak, aby konsument nie musiał pytać sprzedawcy o dostępne rodzaje - mówi Krzysztof Żądło. - Warto pamiętać, aby odpowiednio przygotować ekspozycję na czas wakacji, które od lat są okresem wzmożonej sprzedaży prezerwatyw.
W jakich regionach Polski sprzedają się najlepiej? Latem oczywiście w regionach turystycznych, na Mazurach oraz na Pomorzu. Ale nie tylko tam - wyższa sprzedaż charakteryzuje także duże aglomeracje: Warszawę, Poznań czy Kraków. Poza sezonem letnim najwyższa sprzedaż prezerwatyw występuje w miastach, w których funkcjonuje duża liczba wyższych uczelni.
Nawilżane, smakowe, pudrowane
Jakie rodzaje prezerwatyw sprzedają się najlepiej na polskim rynku? Jaki asortyment najlepiej zamawiać? Według badań przeprowadzonych przez firmę Nielsen, biorąc pod uwagę podział tej kategorii towarowej pod względem zawartości dodatkowych substancji, najbardziej popularne są prezerwatywy z środkiem nawilżającym - stanowiły one 94,8 proc. udziału w sprzedaży ilościowej kategorii (wzrost o 1,4 proc. w stosunku do poprzedniego roku). Udział prezerwatyw pudrowanych wynosił 1,0 proc. (spadek o 1 proc. w stosunku do ubiegłego roku) Nieco większe udziały miał segment prezerwatyw bez dodatkowych składników - 4,2 proc. w sprzedaży ilościowej (spadek o 0,4 proc. w stosunku do roku poprzedniego). Coraz mniejszą popularnością cieszą się prezerwatywy smakowe - ich udział w sprzedaży wyniósł 16,5 procenta (spadek o 2,1 proc.) . Z badań Nielsena wynika, że zdecydowaną większość sprzedaży stanowi segment prezerwatyw niesmakowych (83,5 proc.).
FMCG
Nadesłał:
puella
|