ISO 9001
ISO 9001 to zbiór wymagań z zakresu Systemu Zarządzania Jakości
ISO 9001 to zbiór wymagań z zakresu Systemu Zarządzania Jakością, którego celem jest uporządkowanie pracy danej organizacji. Wdrożenie ISO 9001 ma także doprowadzić do tego aby wyrób czy usługa spełniały ustalone wymagania jakościowe.
|
ISO 9001 przeznaczone jest dla wszystkich firm, niezależnie od ich wielkości czy rodzaju.
Historia ISO 9001
Pierszym standardem jakości był BS 5750, który został opracowany w 1979 roku przez organizację brytyjską. Po raz pierwszy nazwę ISO 9001 standard ten zaczął nosić w 1987, a ostatnie wydanie normy pochodzi z 2008 roku. Wersja z 2008 roku została przetłumaczona na język polski w 2009 roku przez Polski Komitet Normalizacyjny i często określana jest jako PN EN ISO/ IEC 9001:2009.
ISO 9001 nie zawiera wymagań dotyczących wyrobu, ale samego systemu zarządzania. Na proces wdrożenia ISO 9001 składa się:
- planowanie i sterowanie jakością,
- zarządzanie procesem,
- kontrola
- doskonalenie jakości.
Wszystkie wymagania zawarte w normie ISO 9001 zostały opracowane na podstawie ośmiu zasad jakości. Między innymi jest to: zorientowanie na klienta, zaangażowanie pracowników, systemowe podejście do zarządzania, ciągłe doskonalenie oraz tworzenie wzajemnie korzystnych stosunków z dostawcami materiałów i usług.
Po wdrożeniu, czyli dostosowaniu danej firmy do wszystkich wymagań zawartych w normie, dana organizacja może się ubiegac o przeprowadzenie Audytu Certyfikującego, a po jego pozytywnym przejściu- o wydanie międzynarodowego certyfikatu Systemu Zarządzania jakoscia ISO 9001.
Nadesłał:
djbdoradztwo2
|