ISO 9001


2012-06-17
ISO 9001 to zbiór wymagań z zakresu Systemu Zarządzania Jakości

ISO 9001 to zbiór wymagań z zakresu Systemu Zarządzania Jakością, którego celem jest uporządkowanie pracy danej organizacji. Wdrożenie ISO 9001 ma także doprowadzić do tego aby wyrób czy usługa spełniały ustalone wymagania jakościowe. 

Przeczytaj również:

ISO 9001 przeznaczone jest dla wszystkich firm, niezależnie od ich wielkości czy rodzaju.

 

Historia ISO 9001

Pierszym standardem jakości był BS 5750, który został opracowany w 1979 roku przez organizację brytyjską. Po raz pierwszy nazwę ISO 9001 standard ten zaczął nosić w 1987, a ostatnie wydanie normy pochodzi z 2008 roku. Wersja z 2008 roku została przetłumaczona na język polski w 2009 roku przez Polski Komitet Normalizacyjny i często określana jest jako PN EN ISO/ IEC 9001:2009.

 

ISO 9001 nie zawiera wymagań dotyczących wyrobu, ale samego systemu zarządzania. Na proces wdrożenia ISO 9001  składa się:

-         planowanie i sterowanie jakością,

-         zarządzanie procesem,

-         kontrola

-         doskonalenie jakości.

 

Wszystkie wymagania zawarte w normie ISO 9001 zostały opracowane na podstawie ośmiu zasad jakości. Między innymi jest to: zorientowanie na klienta, zaangażowanie pracowników, systemowe podejście do zarządzania, ciągłe doskonalenie oraz tworzenie wzajemnie korzystnych stosunków z dostawcami materiałów i usług.

Po wdrożeniu, czyli dostosowaniu danej firmy do wszystkich  wymagań zawartych w normie, dana organizacja może się ubiegac o przeprowadzenie Audytu Certyfikującego, a po jego pozytywnym przejściu- o wydanie międzynarodowego certyfikatu Systemu Zarządzania jakoscia ISO 9001.



Nadesłał:

djbdoradztwo2

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl