Efektywne zarządzanie firmą
Znajomość podstawowych zasad wynikających z założeń human resources, doskonała orientacja w zawiłościach biznesu, a także charyzmatyczna osobowość czynią idealnego managera czy kierownika.
Skuteczne zarządzanie firmą wymaga więc pewnych umiejętności i wiedzy, którymi trzeba dysponować, obejmując to odpowiedzialne stanowisko, ale niezbędne są również metody wypracowane przez lata praktyki.
Efektywne zarządzanie firmą to właściwa koordynacja procesami zachodzącymi w jej obrębie, optymalizacja struktur przedsiębiorstwa i stworzenie poprawnych dla przepływu informacji relacji interpersonalnych. Aby wdrożyć te istotne dla rozwoju biznesu działania, konieczne jest zaangażowanie całego zespołu z kierownikiem na czele, a także chęć współpracy i odpowiedzialność za podejmowane inicjatywy. Trzeba więc stanąć na wysokości zadania, a musi to zrobić nie tylko przełożony, ale też podwładni. I tutaj, zdaniem specjalistów serwisu optihr.pl pojawia się najważniejsza sprawa:
„[…] jeśli chcesz wymagać od innych, najpierw zacznij wymagać od siebie. Aby dać dobry przykład pracownikom, przełożony powinien kipieć zapałem do pracy. Nic tak nie zmotywuje ludzi, jak szef pełen entuzjazmu i energii.”
Zadaniem managera jest stworzenie idealnego zespołu złożonego z odpowiedzialnych specjalistów, którzy chętnie podejmą się inicjatywy wskazanej im przez przełożonego. Organizacja efektywnej pracy składa się wielu ważnych procesów decyzyjnych, przy realizacji których kierownik powinien mieć wsparcie swojego zespołu. Jednak, zdaniem specjalistów serwisu optihr.pl, współpraca taka może zaistnieć tylko wówczas, gdy relacje biznesowe opierać się będą na wzajemnym szacunku:
„Nikt nie będzie respektował ani pracodawcy, ani samej pracy, jeśli nie będzie traktowany z należytą godnością. Czasy niewolnictwa się skończyły, więc traktuj pracowników, jak partnerów biznesowych. Pozwól im na większą swobodę i wspólne podejmowanie przynajmniej niektórych ważnych decyzji. Jednak pracownicy muszą odpowiadać za wyniki własnej pracy i być z niej rygorystycznie rozliczani.”
Sprawność organizacji pracy i rozwój biznesu determinowane są przez relacje interpersonalne, które nieustannie się zmieniają, w zależności od zmian personalnych zachodzących w obrębie zespołu. Dlatego tak ważna jest prawidłowa selekcja potencjalnych pracowników, której musi dokonać manager, aby stworzyć odpowiedzialną grupę złożoną ze specjalistów, którym można powierzyć zadania zgodne z wymaganymi od nich kompetencjami.
Dla usprawnienia wszelkich procesów organizacyjnych związanych z realizacją projektów wdrażane są innowacyjne aplikacje biznesowe, znacząco ułatwiające managerowi kierowanie pracą swojego zespołu. Oprogramowania oferowane przez technologię IT zazwyczaj dostosowane są do specyfiki danej firmy, pozwalając na skuteczne koordynowanie procesami biznesowymi i zarządzanie zasobami ludzkimi. Są to jedne z podstawowych narzędzi stosowanych w nowoczesnych przedsiębiorstwach, a ich przydatność ocenia się głównie ze względu na usprawnienie organizacji pracy i zarządzania czasem, co z kolei jest niezbędne dla osiągnięciu sukcesu.
Jednak efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem, nawet z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań technologicznych, będzie niemożliwe w przypadku braku porozumienia między poszczególnymi komórkami bądź pracownikami. Dla optymalnego zintegrowania wszelkich obszarów działania firmy, nawet tych wzbogaconych o narzędzia IT, niezbędna jest znajomość zjawisk i relacji panujących w firmie. W tym przypadku kierownik musi wykazać się nie tylko wiedzą z zakresu human resources, ale zdaniem specjalistów optihr.pl pewnymi umiejętnościami:
„To, czego brakuje wielu pracodawcom, to umiejętność słuchania. Wynika to albo z niechęci, albo ze zwykłego braku czasu. A to duży błąd! Często taka rozmowa, która nie musi dotyczyć spraw zawodowych, jest o wiele skuteczniejsza, niż inne techniki stosowane do motywowania. Pamiętaj rozmowa lub samo wysłuchanie pracownika potrafi czynić cuda.”
Stworzenie poprawnych relacji interpersonalnych ma ogromne znacznie dla funkcjonalni zespołu i całej firmy. Znajomość tych relacji, a także zjawisk i procesów owocuje już na etapie doboru pracowników, którzy, przeszedłszy proces rekrutacji, będą stanowić zespół chętny do działania i gotowy do podejmowania inicjatywy zarówno grupowej, jak i indywidulanej. Sprecyzowane relacje i dobra współpraca umożliwią poszukiwania najlepszych dla firmy i jej pracowników rozwiązań, będą źródłem kreatywności, stworzą szanse rozwoju dla każdego, bez względu na stopień w hierarchii, ułatwią eliminację wszelkich ewentualnych trudności. Manager musi wykazać się dużą elastycznością, by mieć pod kontrolą wszelkie zjawiska zachodzące w firmie, a także zmysłem organizacyjnym, który pozwoli zaplanować kolejne etapy realizowanych zadań. Jednak dużym ułatwieniem są tu właśnie dobre relacje interpersonalne i możliwość prowadzenia dyskusji, które cały zespół mobilizują do wspólnego działania, zgodnie z przyjętymi terminami i obowiązującymi procedurami, co z kolei przekłada się na sukces nie tylko managera, ale też pracowników. O roli managera i kierownika firmy dla efektywności procesów biznesowych specjaliści wiele piszą, również na stronach serwisu optihr.pl szerzej zajęto się tym zagadnieniem.
Nadesłał:
blackppp
|