Czy wiesz, że również twoja firma może być medialna?
Popatrz na swój produkt i odnotuj jego największe korzyści. Może ułatwia on życie ludziom, wspiera w codziennych pracach czy pomaga zdobyć środki finansowe? Jeżeli ściśle określisz odpowiednią grupę docelową, to media z tą grupą związane, z pewnością zainteresują nowinki dotyczące twojego produktu.
Firma przyjazna otoczeniu
- W wielkim skrócie taki właśnie cel mają działania Public Relations – dbamy o dobry wizerunek, akceptację i życzliwość wobec działań firmy - podkreśla Paweł Żurawski, ekspert w zakresie marketingu i PR z firmy Solpin. - Interesujący artykuł nt. produktu czy jego producenta jest dla ludzi bardziej wiarygodny niż reklama. Co więcej, dotrze nawet do potencjalnego klienta, który stroni od reklam – dodaje Żurawski.
Naturalnie największe media ogólnopolskie szybciej wyemitują materiał o dużych przedsiębiorstwach. Nie ma co tu wyznawać teorii spiskowych, gdyż takich tematów szukają czytelnicy. Należy odwrócić tok myślenia i zastanowić się kogo może zaciekawić informacja nt. naszej innowacji lub firmy, nawet tej, działającej w skali mikro. Szczególnie godne polecenia jest tzw. marketingowe Public Relations, a więc interaktywna komunikacja z grupą docelową, przy użyciu różnych narzędzi promotion-mix. Wspiera ona sprzedaż i jest ukierunkowana na wyniki. Każdy etap działań PR powinien zamknąć raport oraz pomiar osiągniętych rezultatów i korzyści. Pamiętać jednak należy, że PR to działalność długofalowa, jej pełne efekty widać dopiero po pewnym czasie.
Jak zacząć?
Przy obecnym „szumie informacyjnym” nie warto zasypywać wszystkich redakcji naszymi informacjami, a pozycję budować krok po kroku, szczególnie w mediach branżowych. W tym gronie należy rozpatrzyć wszelkie dostępne opcje: media papierowe, elektroniczne, portale, vortale, blogerów, a nawet własny blog tematyczny.
- My, doradcy PR, pomagamy firmom uwierzyć w swoją medialność, wyeksponować to, co najatrakcyjniejsze i przygotować materiał. Po wyborze odpowiedniej grupy mediów przeprowadzamy przez proces dystrybucji informacji, a kolejny krok stanowią już dalsze rozmowy, doprecyzowania z zainteresowanymi redakcjami – wyjaśnia Paweł Żurawski.
Udostępniajmy mediom swoich ekspertów, udzielajmy się na konferencjach. Jeśli organizujemy event to zaprośmy prasę, szukajmy patronów medialnych. Ogłosiliśmy konkurs? Koniecznie niech towarzyszy temu parę publikacji. Pozwoli to w pełni „skonsumować” akcję. Warto również starać się o nagrody, wyróżnienia w interesującym nas zakresie.
Kwestia kosztowa
Działania PR przeprowadzane w ramach przemyślanej, kompleksowej strategii także kosztowo prezentują się korzystnie. Sam sposób rozliczania się z dostawcą usług PR może być różnorodny.
- Z naszego doświadczenia wynika, że firmy prezentują różne podejście do tematu płatności. Jedni wolą określić zakres działań i opłacać „abonament”, inni działają akcyjnie, w ramach wcześniej ustalonych stawek. My dopuszczamy również rozwiązanie typu „success fee”, za osiągnięcie wcześniej określonych przez klienta celów – zaznacza Paweł Żurawski, ekspert w zakresie marketingu i PR z firmy Solpin.
Oferta produktowa się zmienia, dynamiczne przeobrażenia na rynkach stają się codziennością. Jedynie wizerunek naszej firmy to trwała wartość w długim okresie czasu. Warto o niego dbać, co bezpośrednio i pozytywnie przekłada się na sprzedaż i wyniki finansowe.