Sprzedaż motocykli na pełnym gazie. Rekordowe wzrosty i zmiana stylu życia Polaków
![]() |
Maj 2025 roku przyniósł rekordowy wynik sprzedaży motocykli – w Polsce zarejestrowano 5 311 nowych jednośladów, +18,3% w ujęciu rocznym, wynika z danych PZPM. To najlepszy maj od dekady
Maj 2025 roku przyniósł rekordowy wynik sprzedaży motocykli – w Polsce zarejestrowano 5311 nowych jednośladów, +18,3% w ujęciu rocznym, wynika z danych PZPM. To najlepszy maj od dekady. Moda na dwa kółka trwa już od kilku lat. W ubiegłym roku liczba nowych rejestracji motocykli była dwa razy wyższa niż 5 lat wcześniej. Jak pokazuje najnowsze badanie EFL, jednoślady kupujemy dziś głównie dla przyjemności (57%), najczęściej za gotówkę (80%), a przy wyborze konkretnego modelu najważniejsza jest jego pojemność (65%). „Paliwa” dodają firmy leasingowe, z których oferty korzysta już 11% motocyklistów.
Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w okresie od stycznia do maja 2025 roku zarejestrowano w Polsce 19 083 nowe motocykle, o 6,3% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W samym maju Polacy kupili 5 311 motocykli, o 18,3% więcej niż rok wcześniej. To najwyższy wynik dla tego miesiąca od 10 lat. W całym 2024 roku łącznie w Polsce zarejestrowano 39 809 motocykli, aż o 43% więcej niż rok wcześniej.
Eksperci EFL, jednej z największych firm leasingowych w Polsce, która od wielu lat finansuje jednoślady, zwraca uwagę, że za rosnącą popularnością motocykli wśród Polaków stoi nie tylko łatwiejszy dostęp do prawa jazdy dla modeli o pojemności do 125 cm³, ale także styl życia, praktyczność i szersza oferta rynkowa.
– Segment motocykli w Polsce rozwija się w imponującym tempie, zwłaszcza od 2015 roku, gdy umożliwiono kierowanie 125-tkami posiadaczom prawa jazdy kat. B. Gdy na przykład porównamy ostatnie pięć lat, zobaczymy, że w czasie gdy sprzedaż aut osobowych w Polsce praktycznie się nie zmieniła, motocykle zyskały na znaczeniu. Między 2019 a 2024 rokiem sprzedaż nowych samochodów utrzymuje się na poziomie 500–550 tys. sztuk rocznie, natomiast liczba nowych motocykli wzrosła o 100%. W całym 2024 roku Polacy kupili blisko 40 tys. nowych motocykli, a w 2019 roku było to 19 tys. sztuk. Taki wynik to efekt nie tylko zmian w przepisach, ale też rosnącej oferty jednośladów, mody na jazdę motocyklem i dostępności finansowania takiego jak leasing i kredyt – mówi Robert Dudziński Dyrektor Sprzedaży Carefleet, Grupa EFL.
Moda, styl, wygoda – co kieruje motocyklistami?
Z najnowszego badania EFL przeprowadzonego na ogólnopolskim panelu Ariadna w grupie posiadaczy motocykli wynika, że główne powody zakupu motocykla to oszczędność czasu, unikanie korków i przyjemność z jazdy. Aż 57% respondentów wskazało, że jednoślad to przede wszystkim radość i sposób na spędzanie wolnego czasu. Dla 42% Polaków zakup motocykla to spełnienia marzenia, dla 22% wygoda, a 21% chce w ten sposób unikać korków na drogach.
Przyjemność z jazdy ma większe znaczenie dla starszych motocyklistów. Wśród respondentów powyżej 45 roku życia wskazało na nią 60% osób, podczas gdy w grupie 18-24 lata 49%, a 25-34 lata – 53%.
Natomiast najmłodsi motocykliści zdecydowanie częściej kupują dwa kółka w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tak wskazało 22% respondentów w wieku 18-24 lata i 5% respondentów w wieku 45-54 lata.
Co ciekawe, większość ankietowanych woli klasyczne motocykle o większej pojemności (62%) niż skutery (14%). Te drugie postrzegane są jako bardziej miejskie i mniej dynamiczne.
Nie cena, ale pojemność silnika (65%) i rodzaj motocykla (64%) mają największe znaczenie przy zakupie jednośladu. Na cenę wskazało 57% respondentów. Marka ma znaczenie dla równo połowy motocyklistów, a napęd dla 41% zapytanych.
Już nie tylko za gotówkę
Choć większość motocyklistów nadal decyduje się na zakup za gotówkę (80%), rośnie zainteresowanie alternatywnymi formami finansowania. 11% ankietowanych wskazało, że skorzystało z leasingu, podobna liczba osób sfinansowała zakup jednośladu pożyczką lub kredytem.
Eksperci EFL zauważają, że coraz więcej przedsiębiorców pyta o finansowanie jednośladów,
a rynek reaguje coraz szerszą ofertą. – Motocykl przestaje być tylko sprzętem sezonowym czy rekreacyjnym. Staje się alternatywą dla samochodu, zwłaszcza w dużych miastach. Dlatego elastyczne formy finansowania, takie jak leasing czy pożyczka ratalna, zyskują na znaczeniu. Najczęściej w przypadku modeli o większej wartości, wybieranych przez klientów biznesowych i bardziej doświadczonych motocyklistów – komentuje Robert Dudziński.
Metodyka:
Badanie, którego wyniki cytowane są w powyższym materiale prasowym, zostało przeprowadzone na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na ogólnopolskiej próbie N=301 osób. W badaniu wzięły udział osoby, które aktualnie posiadają motocykl. Termin realizacji: 13–15 czerwca 2025. Metoda: CAWI.
***
EFL S.A. powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. W skład Grupy EFL wchodzą spółka flotowa Carefleet, spółka faktoringowa Eurofactor oraz TRUCK CARE, która oferuje kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych stworzony z myślą o biznesie transportowym. W ramach Grupy EFL spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, usługi flotowe, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i faktoring. Od 1991 roku EFL współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. Business Superbrands 2021, 2022 sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i siedmiokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 400 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl.
Nadesłał:
maja.lidke@efl.com.pl
|