Oszczędność i harmonizacja, czyli co nam dają Centra Usług Wspólnych
Rynek usług biznesowych w Polsce coraz prężniej się rozwija. W krajach wysokorozwiniętych zaś doskonale widoczny jest także rozwój rynku Centrów Usług Wspólnych (CUW).
W ciągu ostatnich dwóch lat powstało 66 ośrodków SSC/BPO, a ich liczba wciąż rośnie. Polska ze względu na doskonałe położenie geograficzne, kompetentnych pracowników oraz stosunkowo niewysokie koszty realizacji przyciąga do siebie coraz więcej zagranicznych korporacji. Do tej pory powstało 470 centrów usług wspólnych z udziałem kapitału zagranicznego. Szacuje się, iż wraz z końcem 2016 roku w danym sektorze zatrudnionych będzie łącznie 170 tysięcy pracowników.
Ma to przede wszystkim związek z faktem, iż kompleksowy charakter outsourcingu całych procesów i usług dla znaczących klientów oznacza konieczność zatrudnienia dziesiątek osób ich obsługujących oraz masową rekrutację – mówi Piotr Krzysztofik, Head of Consulting & System Integration Global Delivery Center Europe Atos Polska. Warto podkreślić, że Polska skupia aż 44% wszystkich placówek CUW z Europy Środkowo-Wschodniej. Istotny również jest fakt, iż prawie 40% firm, które planują zmiany w zarządzaniu kadrami ma zamiar skorzystać z Centrum Usług Wspólnych, aby przeprowadzić te zmiany. Od 2000 roku polski sektor usług wspólnych znacznie rozwinął się i ewaluował - większość krajów z regionu ma tę drogę jeszcze przed sobą – dodaje Krzysztofik.
Czym są więc Centra Usług Wspólnych (ang. Shared Services Center- SSC)? Jest to oddzielna jednostka organizacyjna świadcząca usługi klientom wewnętrznym z zakresu procesów księgowych, informatycznych, kadrowych, płacowych, operacji między klientem a dostawcą etc. Nie dotyczą one zatem tylko działalności podstawowej jednostek samorządu, lecz także działań bardziej rozbudowanych, pełniąc tzw. funkcję wsparcia. Przykładem takich działań może być kontrola kredytowa, windykacja należności, czy też archiwizacja papierowa i elektroniczna faktur. Stanowią innowacyjne rozwiązania dla administracji samorządowej realizowane z powodzeniem na całym świecie oraz dostarczają wiele korzyści, wśród których jest m.in. wzrost jakości tudzież prędkości w komunikacji.
Czytaj całość artykułu tutaj: http://erp-view.pl/wiadomosci/oszczednosc_i_harmonizacja_czyli_co_nam_daja_centra_uslug_wspolnych.html
Nadesłał:
openmediagroup
|