Najważniejsze zasady merchandisingu
Wobec stale rosnącej konkurencyjności w branży sprzedaży, producenci zmuszeni byli poszukać rozwiązań, które pomogłyby im odpowiednio wyróżnić ich towary na sklepowych półkach.
Sztuka przykuwania uwagi klientów szybko zyskała miano merchandisingu i stała się obowiązkowym wręcz elementem każdej efektywnej strategii sprzedaży. Mimo, iż większość z nas zdaje sobie mniej więcej sprawę z tego, czym zajmuje się merchandiser, warto bliżej przyjrzeć się podstawowym założeniom, na których opiera on swoje działania.
|
Specyfika decyzji zakupowych
Jak pokazują specjalistyczne badania, najczęściej konsumenci (mimo, że nie do końca zdają sobie z tego sprawę) podejmują większość swoich decyzji zakupowych dopiero w samym punkcie sprzedaży. Oczywiście duży wpływ na to, co znajdzie się w naszym koszyku, mają kwestie takie jak przywiązanie do marki, pozytywne lub negatywne doświadczenia związane z danym artykułem, jak również jego cena. Okazuje się jednak, że bardzo istotne jest również samo rozmieszczenie towarów na półce - chętniej sięgamy bowiem po produkty, które znajdują się na wysokości oczu. To właśnie tego typu wiedzę wykorzystują w swojej pracy specjaliści od merchandisingu.
Wiedza przydatna w sprzedaży
W zwiększeniu sprzedaży różnego rodzaju artykułów bardzo pomocna jest również znajomość przyzwyczajeń konsumentów. Zdecydowana większość z nas porusza się po terenie sklepu w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Wiedząc o tym merchandiser może w taki sposób rozmieścić poszczególne działy z towarami, żeby zainteresować nas jak największą ich ilością. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli weszliśmy do sklepu jedynie po pieczywo, to spacerując do punktu jego sprzedaży na 80% naszą uwagę przykuje także co najmniej jeden inny produkt, który ostatecznie kupimy. Więcej o merchandisingu na stronie: http://www.iqfm.pl/narzedzia/sell-through/merchandising/
Tego typu przykłady można oczywiście mnożyć, np. częściej sięgamy po produkty ustawione z prawej strony, bodźce w sklepie odbieramy wszystkimi zmysłami, rzadziej wybieramy produkty wokół których półki świecą pustakami itd. Są to oczywiście jedynie podstawowe i niezbyt złożone kwestie, stanowiące punkt wyjścia do zdobycia naprawdę specjalistycznej wiedzy. Na to potrzeba jednak wieloletniego zbierania doświadczeń i ciągłego pogłębiania fachowej wiedzy.
Nadesłał:
listopad
|