Lean management – gwarancją sukcesu Twojej firmy
Każdemu przedsiębiorcy zależy na poprawie wydajności jego firmy. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że „wyszczuplanie” zarządzania, a nie jego nadmierne pobudzanie, może przynieść sukces. Co kryje się za (jeszcze) tajemniczym lean management?
Odchudzanie zarządzania
Lean management, szczupłe zarządzanie to koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, której główne założenia opierają się na eliminacji marnotrawstwa, stałym doskonaleniu i rozwoju oraz koncentracja na wartości dodanej dla klienta. Lean management to nowatorska koncepcja, którą wykorzystuje się głównie w procesach restrukturyzacyjnych. Założenia szczupłego zarządzania nie ograniczają się jedynie do zakładów produkcyjnych. Koncepcja lean managementu sprawdza się w niemal każdym sektorze czy branży: od instytucji publicznych po placówki medyczne czy nawet... biblioteki!
Japońska „dieta” dla Twojej firmy
Filozofia lean managementu narodziła się w Japonii. Jej twórcami byli Eiji Toyoda i Taiichi Ōno, którzy zaobserwowali, iż masowa produkcja samochodów w ich kraju nie opłaca się. Ich wnioski przyczyniły się do powstania Toyota Production System (TPS), specyficznego modelu produkcji, który dał początek koncepcji produkcji szczupłej (lean production). Podstawowym założeniem „szczupłego zarządzania” jest eliminacja marnotrawstwa, na które, według Ōno, składają się między innymi nadprodukcja – wytwarzanie produktów bez zamówienia klienta (które następnie zalegają w magazynach), gromadzenie nadmiernych zapasów materiałowych, opóźnienia w pracy spowodowane oczekiwaniem na materiał, narzędzia etc. czy błędy wymagające korekty. Celem lean managementu jest eliminacją czynności, które nie tyle nie dodają wartości przy tworzeniu produktu lub procesu, a jedynie go spowalniają.
Szczupłe myślenie podstawą szczupłego zarządzania
Główne założenia lean managementu przedstawione są w publikacji „Szczupłe myślenie”, której autorzy – James Womack i Daniel Jonem – wskazują na pięć podstawowych zasad odchudzonego zarządzania: oszacowanie precyzyjnej wartości dla klienta, ustalenie strumienia wartości (powiązane ze sobą czynności, działania, operacje), płynny, ciągły przepływ, system ssący (dostarczanie klientowi usługi bądź produktu zgodnie z jego zapotrzebowaniem) i stałe doskonalenie procesów w organizacji.
Klient nasz pan
Maksyma „klient nasz pan” stanowi podstawę filozofii lean managementu. Idea szczupłego zarządzania zakłada reorganizację pracy w taki sposób, by wszystkie działania zorientowane były na satysfakcję klienta. Chodzi o to, by dostarczyć klientowi produkt, wartość, usługę, uzyskane w możliwie najtańszy sposób. Produkt czy usługa wytworzone po niższych niż zazwyczaj kosztach, dają gwarancję zadowolenia i spełnienie oczekiwań klienta. Założenia odchudzonego zarządzania wymagają ograniczenia zasobów (tak materialnych, czasowych, jak i ludzkich) oraz całkowitego dostosowania się do panujących na rynku warunków. Lean management nadaje nowe, ważne znaczenie zasobom ludzkim, których ciągłe doskonalenie stanowi jedną z głównych zasad koncepcji „odchudzonego” zarządzania.
Nadesłał:
dobromir.wiatr
|