Instagram w Polsce w 2015 – największe profile
Instagram był chyba najgorętszym tematem mijającego roku wśród marketerów związanych z social media. Po jego przejęciu przez Facebooka za miliard dolarów zastanawiano się, czy przypadkiem serwis nie zniknie. Tymczasem rozwija się bardzo dobrze.
Ta informacja jest istotna z punktu widzenia marketerów, gdyż pokazuje znaczącą siłę nabywczą użytkowników tego medium. Zważywszy na fakt, że pod koniec ubiegłego roku Instagram udostępnił wreszcie możliwość emitowania reklam (integracja z systemem reklamowym Facebooka), obecny rok zapowiada się naprawdę pracowicie dla social mediowych planerów i strategów.
100 największych polskich profili w 2015 roku
Największe polskie profile na Instagramie to mieszanka celebrytów, blogerów i vlogerów oraz marek. Największą popularnością cieszy się Robert Lewandowski, choć w jego przypadku znaczącą część z ponad czterech milionów obserwujących stanowią zapewne zagraniczni fani piłki nożnej. Warto zwrócić uwagę na profil Suchara Codziennego, który zajął trzecie miejsce w zestawieniu, mając na koniec roku prawie 800 tysięcy obserwujących. Profil ten w 2015 roku zanotował prawie 500-procentowy przyrost liczby obserwujących. Opublikował dwa tysiące postów, które zdobyły 66 milionów polubień oraz 1,1 miliona komentarzy!
Łącznie, 100 największych polskich profili opublikowało 40 tysięcy postów, z których tylko 5% zawierało treści wideo, zaś 95% stanowiły zdjęcia. Instagram charakteryzuje się dużo wyższym zaangażowaniem użytkowników przejawiającym się w formie polubień i komentarzy do postów niż ma to miejsce na Facebooku, choć ich treść jest zdecydowanie bardziej zdawkowa. Na omawianych profilach w ubiegłym roku pojawiło się pół miliarda polubień i pięć milionów komentarzy.
100 największych polskich profili marek w 2015 roku
Przewaga kobiet nad mężczyznami wśród użytkowników Instagrama znajduje swoje odzwierciedlenie w profilach komercyjnych tego medium., Zdecydowanie króluje moda i uroda – 62% ze 100 największych polskich profili marek należy do tych właśnie kategorii. Znajdziemy wśród nich marki odzieżowe (większość to marki streetwearowe), kosmetyczne oraz, co ciekawe, trzy salony specjalizujące się w manicure. Druga popularna kategoria to media – stacje i programy telewizyjne, czasopisma oraz stacje radiowe. Tutaj także dominuje tematyka kobieca – program Top Model czy czasopismo Glamour.
Najwięcej polubień zdobywały posty publikowane przez profil programu Top Model. Najpopularniejszy z nich, prezentujący zwyciężczynię ostatniej edycji zdobył ich prawie 19 tysięcy. Najczęściej komentowanym był natomiast post opublikowany przez markę New Balance.
Najbardziej dynamicznie rósł profil McDonald’s Polska, który zanotował niemal 14-krotny wzrost liczby obserwujących. Zapewne przyczyniła się do tego intensywna kampania reklamowa promująca hashtag #mamsmakanamaka, która okazała się jedną z bardziej skutecznych na świecie wśród kampanii przeprowadzonych dotychczas na Instagramie. Kampania została zrealizowana przez agencję DDB&tribal oraz dom mediowy OMD.
Instagram, jak na razie, nie ułatwia życia marketerom chcącym prowadzić profil swojej marki na tej platformie. Publikacja treści możliwa jest tylko z telefonu komórkowego, co w przypadku użytkowników indywidualnych ma sens, gdyż niejako wymusza publikację obrazów uchwyconych w danym momencie. Jednak w przypadku profili komercyjnych, które zwykle dużo czasu i uwagi poświęcają dopracowaniu przekazu na publikowanych zdjęciach czy filmach, jest to spore utrudnienie.
Nadesłał:
KnowledgeHub Fund
|