Zielone światło dla rozwoju
Wrocławskie lotnisko przejęło 11 czerwca 2010 r. w wieloletnie użytkowanie tereny powojskowe, niezbędne do rozwoju portu. Ponad 460 hektarów gruntu przekazał lotnisku marszałek województwa dolnośląskiego, zaraz po tym jako otrzymał ziemię od wojewody.
Wrocławskie lotnisko przejęło w użytkowanie największe w Polsce tereny powojskowe. Najpierw wojewoda - na mocy ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego – przekazał dziś ziemię powojskową samorządowi województwa.
W drodze darowizny marszałek otrzymał w sumie ponad 407 ha. To tereny położone w obrębie wrocławskiego osiedla Strachowice oraz w Krzeptowie w gminie Kąty Wrocławskie. Kolejnych ponad 56 ha (Strachowice, Krzeptów, Jarnołtów) marszałek otrzymał od wojewody w formie użyczenia.
Zaraz po podpisaniu aktu notarialnego marszałek przekazał z kolei ziemię w wieloletnie użytkowanie Portowi Lotniczemu Wrocław SA. Samorząd województwa jest udziałowcem spółki. – Ta decyzja ostatecznie przypieczętowuje rozwój inwestycyjny wrocławskiego lotniska – mówi Jarosław Wróblewski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław. – Powojskowe grunty są niezbędne w kontekście przygotowań Wrocławia do piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku - dodaje. Na fragmencie ziemi zbudowane zostaną na przykład płaszczyzny lotniskowe przed nowym terminalem. Tereny zostaną też wykorzystane podczas budowy systemu bezpieczeństwa wokół lotniska.
Po przejęciu ziemi powojskowej w wieloletnie użytkowanie Port Lotniczy Wrocław będzie mógł planować kolejne inwestycje lotniskowe. – Nowe możliwości inwestycyjne stawiają Wrocław w bardzo uprzywilejowanej pozycji w stosunku do innych portów lotniczych – mówi Jarosław Wróblewski. Zwłaszcza że wrocławskie lotnisko czeka na jeszcze jedno użyczenie. Po uregulowaniu stanu prawnego marszałek Dolnego Śląska otrzyma od skarbu państwa jeszcze prawie 240 ha.
Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu położony jest w południowo-zachodniej części Wrocławia, w odległości ok. 10 km od centrum miasta, w pobliżu budowanej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, którą będzie można się dostać na lotnisko między innymi z autostrady A4. Oferuje regularne połączenia lotnicze z 30 portami europejskimi, m.in. z Rzymem Ciampino, Mediolanem Bergamo, Forli, Bolonią, Paryżem Beauvais i Oslo Torp. W roku 2011 Port Lotniczy Wrocław powiększy się o nowy terminal. Przepustowość wyniesie wtedy ponad 3,5 mln pasażerów rocznie, docelowa rozbudowa nowego terminalu pozwoli na obsługę nawet 7 mln osób.