Rok 2015 w branży MICE oczami EXPO XXI Warszawa
Przyszedł taki moment, kiedy możemy powiedzieć – kolejny rok za nami. Dla EXPO XXI Warszawa to już czternasty rok istnienia na rynku i może dlatego tak warty przeanalizowania, że jego zakończenie otwiera nowy, jubileuszowy rozdział w życiu obiektu.
Z tego powodu pokusiliśmy się o refleksję na temat trendów, jakie ze sobą przyniósł i perspektyw, które przed nami otworzył.
Rok 2015 zamknęliśmy największą ilością wynajętej powierzchni i największym obrotem na przestrzeni ostatnich kilku lat. W trakcie ostatnich miesięcy EXPO XXI Warszawa gościło ponad 200 różnego rodzaju wydarzeń, wśród których znajdują się zarówno interesujące targi i konferencje, często o charakterze międzynarodowym, jak i efektowne eventy. Wiele z nich wprowadziło nową jakość w branży, zachwyciło rozmachem i wysokim poziomem przygotowania.
W obszarze targów odnotowaliśmy znaczący, 30% wzrost liczby wydarzeń. Coraz więcej imprez, które odbywają się w EXPO XXI Warszawa ma charakter cykliczny, systematycznie rośnie także liczba wydarzeń międzynarodowych. Obok działań marketingowo-sprzedażowych i renomy EXPO XXI, które jest jednym z najbardziej znanych obiektów typu multivenue w stolicy, na tę sytuację mają oczywiście wpływ takie czynniki, jak coraz lepsza promocja Warszawy, jako destynacji biznesowej, czy optymistyczna sytuacja gospodarcza, która towarzyszyła nam w 2015 roku. Stabilna sytuacja kraju spowodowała umocnienie pozycji Polski, jako atrakcyjnego miejsca do lokowania inwestycji, a tym samym naturalny wzrost zainteresowania zagranicznych podmiotów imprezami targowymi. Zaangażowanie to dotyczy nie tylko uczestnictwa w już istniejących wydarzeniach, ale również organizowania w naszym kraju kolejnych edycji międzynarodowych eventów. Obecnie około 20% imprez goszczących w ciągu roku w EXPO XXI Warszawa to wydarzenia o zagranicznym kapitale, a kolejne 30% to imprezy organizowane lokalnie z udziałem zagranicznych wystawców i gości. Ożywienie widoczne jest także na lokalnym rynku, wiele branż ponownie rozwija duże imprezy o charakterze targowym. W kontekście 2015 roku warto wymienić choćby wydarzenia związane z reklamą i marketingiem (targi REMA Days Warsaw oraz Targi Reklamy, Poligrafii i Marketingu), automatyką (Automaticon), sadownictwem (Międzynarodowe Targi Agrotechniki Sadowniczej FruitPro), instalacjami gazowymi (Międzynarodowe Targi Stacja Paliw i Gas Show), branżą spożywczą i retail (Wystawa World Food i Shopping Center Forum), a z uwagi na poprawę sytuacji na rynku nieruchomości, także związane z budownictwem (Warsaw Build) i utrzymaniem czystości (targi ISSA/Interclean). Wśród nowych tematów szczególnym zainteresowaniem odwiedzających cieszyły się targi związane z rozwijaniem hobby, rozrywką i ciekawym spędzaniem wolnego czasu. W ten obszar w 2015 roku wpisały się m.in. Międzynarodowe Targi Fitness&Wellness FIWE czy dwie duże imprezy kosmetyczne – kongres Mary Kay i Esthetica Show. Pod koniec października EXPO XXI Warszawa było także gospodarzem odbywającej się po raz pierwszy dużej, trzydniowej imprezy dla wielbicieli gier komputerowych – Warsaw Games Week.
W 2015 roku zaobserwowaliśmy też kolejne pozytywne efekty działań związanych z rozwojem obiektu w stronę multivenue – coraz większą rolę w naszym kalendarzu wydarzeń odgrywają eventy. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy nie odnotowaliśmy wprawdzie znaczącego wzrostu liczby tego typu imprez, ale za to ich średnia wartość jest o ponad 50% wyższa, niż w kilku poprzednich latach. Oznacza to, że wydarzenia, które gościliśmy w zeszłym roku w EXPO XXI Warszawa były większe, zdecydowanie bardziej widowiskowe i zorganizowane z większym rozmachem. W 2015 roku obiekt służył m.in. jako lokalizacja prestiżowych pokazów mody dla marki Bohoboco i Mariusza Przybylskiego, miejsce finału projektu telewizyjnego TOP MODEL i licznych wieczornych gali największych firm z sektora finansowego czy FMCG oraz plan filmowy czy reklamowy dla sieci Play. Organizatorzy szukają nowych, niestandardowych lokalizacji i coraz bardziej doceniają szerokie możliwości techniczne oraz aranżacyjne, jakie oferuje EXPO XXI Warszawa. My zaś systematycznie poszerzamy portfolio usług, kładąc szczególny nacisk na nowe technologie. Wykorzystanie narzędzi mobilnych, mediów społecznościowych i różnego rodzaju efektów wizualnych jest bowiem trendem, który będzie się dynamicznie rozwijał w najbliższych latach. Dlatego naszym klientom już teraz zapewniamy nie tylko pomoc wykwalifikowanych specjalistów i techników oraz ponad 20 000 kw. przestrzeni eventowej, ale także dostęp do nowoczesnego zaplecza technicznego, obejmującego m.in. szybki światłowodowy Internet, nagłośnienie, sprzęt multimedialny czy usługi związane z mapingiem lub przekazem na żywo. W zeszłym roku z tych technologii skorzystali m.in. organizatorzy prestiżowej międzynarodowej konferencji światłowodowej FTTH, która odbyła się w lutym dla 3000 delegatów z 85 krajów oraz niezwykle widowiskowych targów Warsaw Games Week.
Podsumowanie rozpoczęliśmy od kalendarza wydarzeń, bowiem to one decydują o pozycji obiektu na rynku i perspektywach naszego rozwoju. Ale ostatnie kilkanaście miesięcy to także ważny okres dla zespołu EXPO XXI Warszawa, wypełniony dobrymi, mobilizującymi zmianami, które będziemy w pełni wykorzystywać w najbliższym czasie. Przede wszystkim powiększyliśmy dział sprzedaży, szczególnie zespół odpowiedzialny za budowanie relacji z klientami zagranicznymi. To pozwoliło zintensyfikować naszą obecność na wydarzeniach branżowych, także tych odbywających się poza granicami Polski i pokazać klientom odmienioną, nowocześniejszą twarz EXPO XXI. Współpraca z dużymi, międzynarodowymi klientami motywuje nas do ciągłego podnoszenia standardów obsługi i mogę śmiało powiedzieć, że obecnie pod względem oferty w niczym nie ustępujemy znanym, zagranicznym lokalizacjom targowo-eventowym. Stale rozwijamy nasz dział usług i zespół techniczny, co pozwala dostarczać klientom najnowsze rozwiązania związane ze sprawną obsługą dużych imprez targowych czy kongresowych i uatrakcyjnieniem wydarzeń eventowych. Dążąc do jak najbardziej atrakcyjnej prezentacji naszej oferty w drugiej połowie roku utworzyliśmy w strukturach EXPO XXI zupełnie nową jednostkę - wyspecjalizowany dział marketingu i zmodyfikowaliśmy strategię komunikacyjną, otwierając EXPO XXI na działania online i media społecznościowe. Dzięki temu od grudnia nasze sukcesy oraz wyjątkowe wydarzenia, które gościmy we wnętrzach EXPO XXI Warszawa, można śledzić m.in. na Facebooku i Instagramie. Od września klienci, wystawcy i zwiedzający mogli też po raz pierwszy podziwiać nowy wystrój obiektu, będący kontynuacją strategii zmiany wizerunku, zapoczątkowanej w 2014 roku. Najbardziej efektownym elementem tej zmiany jest oryginalny mural, który ozdobił korytarze EXPO XXI Warszawa. Od sierpnia organizatorzy i goście mogą także korzystać z polsko-angielskiego oznakowania ułatwiającego poruszanie się po obiekcie. Nowe, bardziej intuicyjne rozwiązanie spotkało się już z przychylnymi opiniami zarówno lokalnych gości, jak i uczestników wydarzeń międzynarodowych.
***
Patrząc na wypełniony kalendarz imprez, trwałe relacje z klientami oparte na zaufaniu, rozwój eventów i wzrost liczby wydarzeń zagranicznych oraz pozytywne zmiany wewnątrz samego obiektu możemy powiedzieć, że rok 2015 było bardzo udany. Z drugiej strony nie zapominamy, że był to też okres pełen wyzwań i zmian dla nas oraz całej branży. Rosnąca liczba gości z zagranicy, większy rozmach organizowanych wydarzeń, a z drugiej strony też pojawianie się nowych podmiotów branżowych sprawiają, że przemysł spotkań musi się dynamicznie rozwijać i konsolidować wokół pozytywnych wartości opartych na współdziałaniu. Rynek obiektów eventowych w Polsce nie jest jeszcze nasycony, nadal jest na nim miejsce zarówno dla dotychczasowych graczy, jak i nowych przedsięwzięć. Dlatego mamy nadzieję, że pozytywne sygnały ze strony klientów, stabilna sytuacja gospodarcza oraz ożywienie w wielu branżach sprawią, że rok 2016 otworzy nowe, ekscytujące perspektywy dla przemysłu spotkań w Polsce.
Nadesłał:
joannat
|