RELACJE BIZNESOWE ZGODNE Z RODO


RELACJE BIZNESOWE ZGODNE Z RODO
2018-08-07
RODO obowiązuje już od ponad 2 miesięcy. Jak zmieniła się rzeczywistość biznesowa po wprowadzeniu unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych - na szczegółowe analizy i wnioski zapewne przyjdzie nam jeszcze poczekać.
Przeczytaj również:
Na pewno wzrosła świadomość przedsiębiorców w zakresie przetwarzania danych osobowych i związanych z tym procesów.
 
Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych weszło w życie 25 maja br. Obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej. Wywołało spore poruszenie m.in. w środowisku przedsiębiorców, ponieważ ma wpływ na istotne aspekty funkcjonowania firm i sposób prowadzenia biznesu. Wielu przedsiębiorców uświadomiło sobie rozmiar i zakres procesów związanych z przetwarzaniem danych osobowych. Okazało się bowiem, że robią to nie tylko duże firmy, zatrudniające setki pracowników czy też biura rachunkowe, ale też małe zakłady np. kosmetyczne, fryzjerskie czy warsztaty samochodowe. 

RODO ograniczyło też możliwości nawiązywania relacji biznesowych, np. wysyłania ofert drogą elektroniczną (faktycznie od lat regulowały już to odpowiednie przepisy), co w wielu przypadkach komplikuje nawiązywanie kontaktów, szczególnie na etapie pozyskiwania nowych klientów. I tu bardzo praktycznym rozwiązaniem są bezpośrednie spotkania biznesowe organizowane przez coraz liczniejsze organizacje networkingowe. 

- Podczas śniadań biznesowych organizowanych przez nasz klub, każdego miesiąca przedsiębiorcy mają okazję spotkać się bezpośrednio, wymieniają się kontaktami, umawiają na kolejne rozmowy. Udział w tego typu przedsięwzięciach ułatwia relacje biznesowe, tym bardziej w kontekście przepisów RODO. Zainteresowane strony świadomie przekazują sobie swoje dane kontaktowe, nawet takie, które nie są ogólnodostępne. Warto podkreślić, że w tych wydarzeniach biorą udział głównie właściciele firm lub osoby decyzyjne. To duże udogodnienie i oszczędność czasu - mówi Katarzyna Kseniuk, koordynatorka Klubu Biznesu Szkoły Gortata, organizacji posiadającej oddziały w Łodzi i Krakowie, która wchodzi w skład ogólnopolskiej sieci klubów biznesowych, skupiających ok. 1000 firm w całym kraju. Jak podkreśla Katarzyna Kseniuk, członkowie klubu mogą liczyć na wsparcie koordynatorów klubu w umawianiu spotkań z przedstawicielami konkretnych firm. 

A jak wygląda to od strony prawnej? - W mojej ocenie spotkania biznesowe mają bardzo dużo zalet, nie tylko pod kątem biznesowym, ale także z punktu widzenia nowych przepisów o ochronie danych osobowych. Bezpośredni kontakt z ich uczestnikiem, co w konsekwencji kończy się bardzo często wymianą wizytówek, eliminuje konieczność wcześniejszego uzyskania zgody na kontakt z tą osobą. Zgodnie z nowymi przepisami zgodą jest nie tylko pisemne oświadczenie, ale także wyraźnie potwierdzające działanie. Wobec tego, w trakcie rozmowy z potencjalnym kontrahentem, jesteśmy w stanie uzyskać nie tylko zgodę na przetwarzanie danych, ale także na wysłanie oferty handlowej lub informacji marketingowych. Natomiast pozyskiwanie takich zgód „na odległość” jest znacznie ograniczane przez obowiązujące przepisy. Podczas bezpośredniego kontaktu możemy przekazać także naszemu rozmówcy obowiązek informacyjny. Dlatego uważam, że spotkania biznesowe znacznie ułatwiają nam wykonywanie naszych nowych obowiązków wynikających z RODO - wyjaśnia adwokat Gabriela Pawlus-Łapa, partner w KPLA Kasolik, Pawlus - Łapa adwokacka spółka partnerska z Krakowa.

Jedną z podstawowych zasad RODO jest zasada rozliczalności zgodnie, z którą musimy móc udowodnić (rozliczyć się) z zastosowania niezbędnych rozwiązań czy narzędzi.
W przypadku oprogramowania oznacza to, że najczęściej do zabezpieczenia naszych danych zastosować będziemy musieli  rozwiązania płatne. Faktura zakupu i certyfikat to najlepszy sposób udowodnienia, że stosujemy niezbędne narzędzia. Szyfrowanie danych, firewall, tworzenie kopii zapasowych, zbieranie logów, redundancja - dla przeciętnego użytkownika komputera są to obce zagadnienia. Grzegorz Skolasiński uspokaja, że choć tego typu środki powinny być dobrane i skonfigurowane indywidualnie, jednak można je wdrożyć nie robiąc rewolucji w firmie i dziury w budżecie. Najprościej zwrócić się po wsparcie do zaufanego partnera, np. skontaktować z przedstawicielami firmy Forteca.

Warto przypomnieć, że smartfony, z których korzysta większość z nas, to już nie są telefony, lecz pełnowartościowe komputery dające nam dostęp do poczty elektronicznej, systemów firmowych, bankowości elektronicznej. 

Wdrożenie środków informatycznych pomagających wypełnić zapisy RODO daje większości przedsiębiorców również inne korzyści: zabezpieczenie własnych firm, uporządkowanie procesów wewnętrznych, zwiększenie  kontroli zarządczej, a nawet wymierne oszczędności. To jednak tylko narzędzia pomagające nam w prowadzeniu biznesu, którego sednem są relacje. Wartość bezpośrednich kontaktów biznesowych jest przy tym nie do przecenienia. Osobiste spotkania eliminują wiele procedur, pozwalają przy tym bezpośrednio dotrzeć do potencjalnych klientów, a co za tym idzie, zaoszczędzić czas oraz pieniądze i co ważne, działać zgodnie z RODO.

***
 
tekst: Aleksandra Dik, Adventure Media
zdjęcia: Mateusz Gumula
 
***
Klub Biznesu Szkoły Gortata to obecnie dwa oddziały: łódzki i krakowski. Jego misją jest wspieranie rozwoju Szkół Marcina Gortata poprzez zrzeszanie przedsiębiorców oraz organizowanie spotkań networkingowych. Organizacja należy do sieci Partnerskich Klubów Biznesu, zrzeszających ponad 850 firma z całego kraju. 

Kontakt dla zainteresowanych: 
Katarzyna Kseniuk 
+48 570 733 362
katarzyna.kseniuk@szkolagortata.pl

Więcej informacji na stronie www.szkolagortatakb.pl.

***
Kontakt dla mediów:
Aleksandra Dik
Adventure Media, Agencja Public Relations
tel: +48 604 231 738
e-mail: aleksandradik@adventure.media.pl



Nadesłał:

Adventure Media

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl