Polacy podarują perfumy, zabawki i kosmetyki
Większość Polaków (78%) lubi kupować prezenty świąteczne i zamierza obdarować bliskich w tym roku. Pod choinkę trafią przede wszystkim perfumy, zabawki dla dzieci i kosmetyki - pokazują wyniki badania opinii, przeprowadzonego na zlecenie Fundacji na rzecz reputacji marki „Premium Brand”.
Głównym kryterium, jakim kierują się Polacy wybierając prezenty świąteczne, są oczekiwania obdarowywanych (77%). Duże znaczenie podczas zakupów mają promocje świąteczne (51%), wysoka jakość prezentów (50%) oraz niska cena (39%). Reputacja marki (24%), polskie pochodzenie produktu (20%), opinia znajomych (19%) i prestiż (14%) to kolejne, istotne kryteria zakupowe, wskazywane przez respondentów.
Zdaniem prof. UW Dominiki Maison, eksperta ds. zachowań konsumenckich z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego uzyskane wyniki są spójne z tezą, że obecnie jakość produktu i wizerunek kreowany przez media przestają wystarczać. W ostatnich latach można zauważyć istotny wzrost znaczenia reputacji marek i firm. Okazuje się, że aby osiągnąć przewagę rynkową i sukces należy zadbać o reputację firmy oraz poszczególnych marek.
Ponad połowa badanych (54%) planuje w tym roku wydać na prezenty nie więcej niż 300 zł. 22% respondentów deklaruje, że przeznaczy na ten cel do 500 zł, 17% do 1000 zł, a pozostała grupa (7%) ponad 1000 zł.
Do najczęściej planowanych prezentów należą perfumy (44%), zabawki dla dzieci (43%), kosmetyki (42%), odzież (38%), książki (32%) i biżuteria (23%). Zaledwie 1% zamierza obdarować bliskich meblami, komputerem stacjonarnym czy aparatem fotograficznym.
Większość badanych (58%) już w połowie listopada miała sprecyzowane plany zakupu prezentów. Wśród pozostałych, największa grupa deklarowała podjęcie decyzji w ciągu pierwszych dwóch tygodni grudnia. Nie brakuje także osób, które zakupy zostawią na ostatnią chwilę, tuż przed Wigilią (12%).
Badanie zostało zrealizowane dla Fundacji na rzecz reputacji marki „Premium Brand” przez Dom Badawczy Maison na panelu Ariadna w dniach 13-17 listopada br. na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1026 osób, metodą CAWI. Kwoty dobrano wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania.
Szczegółowy raport z badania zwyczajów zakupu prezentów świątecznych 2016 można pobrać ze strony fundacji: www.premiumbrand.com.pl/aktualnosci.
Nadesłał:
KMC
|