Podsumowanie działalności VB LEASING w 2009 r.
W 2009 roku firma VB LEASING zdecydowanie umocniła swoją pozycję na polskim rynku leasingowym, klasyfikując się na piątej pozycji wśród firm oferujących leasing ruchomości. VB LEASING jako jedyna spółka z dziesięciu największych firm leasingowych w Polsce utrzymała sprzedaż na poziomie z 2008r.
Ubiegłoroczny wynik sprzedaży VB LEASING to 11 482 umów o wartości 1 263 mln zł. Uzyskanie tak dobrego rezultatu w roku kryzysowym było możliwe dzięki podjęciu szeregu działań.
|
W trudnych chwilach dla polskich przedsiębiorców zdecydowaliśmy się na otwartość i udostępnienie finansowania w możliwie największym zakresie. Wprowadzaliśmy zmiany usprawniające procedury oraz nowe produkty łatwo dostępne i atrakcyjne finansowo. - podkreśla Krzysztof Famulski członek Zarządu VB Leasing Polska.
Strategia niezamykania się na branżę transportową i uruchomienie programu Wielton Finance , realizowanego wspólnie z największym polskim producentem naczep i przyczep - firmą Wielton zaowocowała na koniec 2009 r najlepszymi w branży wynikami w sprzedaży leasingu: ciągników siodłowych (197,06 mln zł) oraz naczep i przyczep (136,22 mln zł).
Przy zakupie tzw. samochodów z kratką wzrosło zapotrzebowanie na samochody dostawcze o masie do 3,5 t. W przypadku VB LEASING w odniesieniu do 2008 r. był to wzrost o blisko 64 proc. Bardzo dobre efekty sprzedażowe spółka uzyskała także w segmentach maszyn rolniczych (168,72 mln zł) i sprzętu medycznego (55,42 mln zł; pozycja wicelidera rynku). Wartość wszystkich leasingowanych maszyn i urządzeń w 2009 r. w porównaniu z 2008 r. wzrosła o 12 proc. To był również rok dobrych wyników finansowych. Przy zachowaniu konserwatywnej polityki utrzymania rezerw zysk netto VB LEASING na koniec 2009 r. wyniósł blisko 15 mln zł.
- Wyniki naszej spółki pokazują, że nie dla wszystkich gałęzi gospodarki miniony rok był czasem spowolnienia. Nie zmienia to faktu, że w roku 2009 z uwagi na kryzys zmalało zainteresowanie leasingiem aut osobowych. Nasza spółka podobnie jak cała branża odnotowała spadki w tym segmencie - zaznacza Krzysztof Famulski.
Ogólna wartość rynku leasingu ruchomości w 2009 r. wyniosła blisko 30 proc. mniej niż w roku poprzedzającym. Inne skutki załamania ekonomicznego, które także stały się udziałem branży leasingowej, to pogorszenie dyscypliny płatności oraz konieczność zmian w ocenie ryzyka kredytowego.
- Stary rok był dla nas wielkim sprawdzianem z szybkiego dostosowania się do nowej sytuacji na rynku. Z jednej strony musieliśmy zabezpieczyć się przed transakcjami wysokiego ryzyka, z drugiej zaś robiliśmy wszystko, aby tych bezpiecznych było jak najwięcej. Inicjowaliśmy również działania, mające zminimalizować skutki kryzysu wśród naszych leasingobiorców i pożyczkobiorców. W tym celu kilkakrotnie proponowaliśmy im m.in. restrukturyzację zobowiązań. podkreśla Marek Bauer członek Zarządu VB Leasing Polska.
W celu podniesienia efektywności i usprawnienia procesów informatycznych przeprowadzone zostały w spółce w 2009 r. kluczowe wdrożenia systemowe. Wprowadzony został nowy program dla wsparcia procesu sprzedaży. Uruchomiona została nowoczesna aplikacja TETA Personel.NET wspomagająca zarządzanie zasobami ludzkimi oraz platforma TETA HRM - miejsce, gdzie pracownicy mogą śledzić swoje dane kadrowo-płacowe. Kamieniem milowym w wewnętrznym rozwoju VB LEASING było wprowadzenie Business Intelligence (rozwiązanie firmy Oracle). System wdrożony został dla zwiększenia możliwości analizy danych i zdecydowanie wpłynął na sposób zarządzania firmą.
Plan sprzedaży VB LEASING na 2010 rok zakłada umiarkowany wzrost.
- Szacujemy, że wartość ruchomości oddanych w leasing wyniesie 1293 mln PLN, co w przełożeniu na nowe umowy dać powinno około 11.850 kontraktów.- mówi Krzysztof Famulski.
W strategii spółki w 2010 r. szczególny nacisk położony będzie na rozwój produktów, w tym Marine Leasing i oferty leasingu dla rolnictwa, usług z zakresu Car Fleet Managament oraz pozyskanie nowych dostawców i kooperantów.
- Chcemy, aby ten rok był czasem stabilizacji. . Naturalnie będziemy w dalszym ciągu usprawniać procesy, podnosić jakość obsługi posprzedażowej. Będą to jednak stopniowe, ewolucyjne zmiany. dodaje Marek Bauer.