Nie chcemy szefa, dlatego zakładamy własne firmy
Najnowsze badania małych firm zrealizowane na zlecenie UPC Polska, dostawcy usług telekomunikacyjnych dla biznesu, to świadectwo zmian zachodzących w stylu życia i przedsiębiorczości Polaków. Uwagi warte są argumenty badanych, dotyczące powodów założenia własnej firmy.
Pytani o nie respondenci na pierwszym miejscu wymieniają niezależność i niepodleganie szefowi. Wśród powodów są także wyższe zarobki, możliwość dysponowania własnym czasem oraz wykorzystanie wiedzy i umiejętności.
Zdecydowana większość przedsiębiorców, którzy założyli własną firmę, jest zadowolona z tej decyzji. Warto samemu ustalać zasady, jeśli można efektywnie zarządzać swoim czasem oraz spełniać się zawodowo, mając za miernik skuteczność i satysfakcję klientów.
Dlaczego własna firma?
Niezależność i chęć samodzielnego decydowania o swoim czasie to zdecydowanie najczęściej wskazywany atut posiadania własnego biznesu. W odpowiedzi na pytanie otwarte wskazało ją 33% respondentów, z listy odpowiedzi wspomaganych z kolei, wybrało ją aż 72% badanych. Zatem to gotowość do bycia swoim własnym szefem w największym stopniu determinuje nas do założenia firmy. Zachęcające były także perspektywy wykorzystania własnej wiedzy i umiejętności (49% badanych), jak również optymistyczne prognozy podwyższenia standardu życia (47%). Elastyczność wynikającą z zarządzania swoim czasem na liście istotnych powodów skłaniających do rozpoczęcia swojej przygody w roli przedsiębiorcy wymieniło aż 45% badanych. Realizację pomysłów i marzeń jako ważny czynnik możliwy do spełnienia jedynie na „swoim" podało 35% respondentów badania - tę zaletę posiadania własnej firmy wskazano tylko w pytaniu, w którym dano respondentom możliwość wybrania więcej niż jednej odpowiedzi wśród sugerowanych.
Wyzwania dla przedsiębiorczości
Jako utrudnienie przy podejmowaniu decyzji o założeniu własnej firmy niezależnie od płci, badani uznali spodziewane wysokie koszty prowadzenia własnej działalności - tak odpowiedziało 45% z nich. Badanych powstrzymują także skomplikowane formalności związane z rejestracją firmy (19%) i przewidywane koszty związane z inwestycją w założenie firmy (10%). Brak perspektyw rynkowych okazał się istotną barierą dla 8% badanych. 5% z nich jako obawę wymieniło odpowiedzialność za pracowników i czas jaki trzeba będzie poświęcać swojej działalności.
Jeszcze jeden powód - satysfakcja!
Aż 81% badanych jest zadowolonych lub zdecydowanie zadowolonych z posiadania własnej firmy. Tylko 6% spośród przedsiębiorców objętych tegorocznym badaniem deklaruje, że nie jest zadowolonych z pracy na własny rachunek.
Optymistyczne wnioski wypływające z badania małych firm zleconego na zamówienie UPC Polska, pozwalają przypuszczać, że Polacy będą coraz aktywniej korzystać z potencjału wolnego rynku i mimo ryzyka wzrastać będzie liczba niezależnych przedsiębiorców, którzy z pasją zaangażują się w rozwój swojego biznesu.
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w maju 2010 wśród właścicieli firm SOHO z miast powyżej 100 tys mieszkańców.
UPC Polska jest wiodącym dostawcą potrójnej usługi: telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do Internetu i usług telefonicznych dla klientów indywidualnych i biznesowych. W zasięgu sieci telewizji kablowej UPC znajdują się ponad 2 mln gospodarstw domowych w dziesięciu największych aglomeracjach miejskich i wielu mniejszych miastach. UPC Polska ma obecnie ponad milion abonentów telewizji kablowej, w tym 300 000 telewizji cyfrowej, 485 000 użytkowników internetu i 208 000 klientów usługi telefonicznej. UPC Polska jest częścią Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK).
UPC Polska jest częścią Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). www.upc.pl
Liberty Global, Inc. jest wiodącym, międzynarodowym operatorem telewizji kablowej. Firma oferuje zaawansowane usługi telewizyjne, głosowe i dostępu do Internetu, zapewniając blisko 17 milionom klientów dostęp do świata informacji, komunikacji i rozrywki. Liberty Global dysponuje nowoczesnymi sieciami szerokopasmowymi w kilkunastu krajach, głównie w Europie, ale także w Chile i Australii. Do firmy należą również znaczne spółki medialne i producenckie takie, jak Chellomedia w Europie (Dane z dnia 31 marca 2010).
Kontakty dla mediów:
Lidia Stępińska-Ustasiak
Kierownik ds. Public Relations
UPC Polska
T +48 22 7010 877
M +48 600 488 877
E Lidia.Stepinska-Ustasiak@upc.com.pl
Patrycja Gołos
Dyrektor Komunikacji i Public Affairs
UPC Polska
T +48 22 7010 936
M +48 600 488 936
E Patrycja.Golos@upc.com.pl
Ewa Sadowska
Specjalista ds. Public Relations
UPC Polska
T +48 22 24 16 974
M +48 668 488 974
E Ewa.Sadowska@upc.com.pl