Marvin Gotttlieb i zarządzanie w systemie matrix
Marvin Gottlieb, autor cenionych podręczników dla biznesu, gościł w Polsce na seminarium zorganizowanym przez Oprandi Polska.
Doktor Marvin Gottlieb, autor cenionych książek biznesowych gościł z wizytą w Polsce.
21 pażdziernika w hotelu Sheraton w Warszawie, firma Oprandi Polska, wraz ze swoimi partnerami: Brytyjsko-Polską Izbą Handlową oraz Polsko-Szwajcarską Izbą Gospodarczą, zaprosiła tego wybitnego wykładowcę i praktyka zarządzania na seminarium pt. „Jak zwiększyć efektywność pracowników w organizacjach zarządzanych macierzowo".
Marvin Gottlieb jest autorem wielu książek z dziedziny zarządzania i komunikacji. Najnowsza jego książka pt.: „The Matrix Organization Reloaded" (Reaktywacja organizacji macierzowej) stanowi rezultat jego badań i konsultacji prowadzonych z organizacjami próbującymi wykorzystać potencjał struktury macierzowej, przy jednoczesnej minimalizacji konfliktów, dezorientacji pracowników i nieskuteczności, które często towarzyszą kulturze organizacyjnej firm, w których działają interdyscyplinarne zespoły projektowe.
Na seminarium przybyło około 50 menedzerów reprezentujących krajowe i zagraniczne spółki, z których wiele od lat zarządzanych jest w strukturze macierzowej. W czasie spotkania odbył się panel dyskusyjny z udziałem zaproszonego gościa, konsultantów Oprandi oraz przybyłych uczestników, którzy mieli okazję podzielić się swoimi doświadczeniami w tej dziedzinie.
Według dr Gottlieb'a istnieje wiele powodów, dla których pracownicy mają problem ze strukturą macierzową. Po pierwsze macierz może być niewłaściwie zbudowana, często niezgodnie z kulturą organizacyjną firmy. Pracownicy czują się wówczas zagubieni w sprawach wielokrotnego raportowania (np. dwóm kierownikom jednocześnie) , co sprawia, że trudno im ustalić priorytety swoich działań. Po drugie, niewłaściwa konstrukcja macierzy prowadzi do wewnętrznych konfliktów związanych z alokacją zasobów, nadmierną ilością spotkań aranżowanych w celu uzgodnień, rozwiązywania sporów i mediacji. Po trzecie wreszcie, pracownik organizacji o strukturze macierzowej często raportuje do kierownika projektu, który ma niewielki, lub nawet żaden, wpływ na jego późniejszą ocenę pracy, za którą z kolei odpowiada menedżer funkcyjny.
Gdzie szukać zatem rozwiązań tych trudnych nierzadko sytuacji? Doktor Gottlieb uważa, iż istniejące wewnątrz organizacji przeszkody natury technicznej, społecznej czy kulturowej, łatwiej jest zaobserwować, zbadać i efektywnie nimi zarządzać patrząc z perspektywy doświadczonego konsultanta zewnętrznego. Jak wyjaśnia, „konsultanci biznesowy mają szersze spojrzenie na problemy i większe doświadczenie we wprowadzaniu zmian strukturalnych w firmach. Na etapie wprowadzenia struktury macierzowej doświadczony ekspert odkryje potencjalne obszary konfliktu i przygotuje plan ich rozwiązania. Może także wskazać rodzaj macierzy, która najlepiej pasuje do struktury danej firmy, pomóc znaleźć pracowników, których udział w strukturze macierzy przyczyni się w największym stopniu do jej sukcesu. Zapewni także niezbędną komunikację i szkolenia, które sprawią, że zarówno menedżerowie, jak i pracownicy będą gotowi i pozytywnie nastawieni do zmian. Ponadto będąc całkowicie neutralnym ułatwi przebieg ważnych i trudnych spotkań. Ekspert taki powinien także określić mierzalne wyznaczniki sukcesu i zapewnić wsparcie strukturze macierzowej w miarę jej rozwoju".
„Pomysł zorganizowania seminarium zrodził się z naszych rozmów z wieloma menedżerami, którzy na co dzień mają do czynienia ze strukturą macierzową (matrix) we własnej firmie. Chcieliśmy przedstawić wyzwania i szanse stojące przed organizacjami, które realizują projekty lub zarządzane są w strukturze macierzowej. Nikt nie ma przecież wątpliwości, że wielofunkcyjne zespoły projektowe, łączące pracowników reprezentujących różne działy i specjalności, to dziś korporacyjna rzeczywistość. Mieliśmy pewność, że osoba Marvina Gottlieba, cenionego amerykańskiego specjalisty i autorytetu oraz autora wielu książek o tej tematyce, zapewni najwyższy poziom debaty oraz doda naszemu spotkaniu profesjonalny i prestiżowy charakter" powiedział Lionel Hall, Partner Oprandi Polska, która zorganizowała seminarium.
Oprandi Polska
Oprandi & Partner jest międzynarodową grupą doradztwa personalnego. Firma została założona w 1988 roku i dzisiaj dysponuje siecią ponad 100 partnerów oraz licznymi oddziałami w wielu krajach Europy, w tym w Szwajcarii, Polsce, Austrii, Niemczech, Słowacji a także Dubaju.
W Oprandi & Partner konsultanci i partnerzy mają gruntowne doświadczenie menedżerskie wyniesione z różnych gałęzi biznesu. W ten sposób firma zapewnia profesjonalizm oraz ekspertyzę w zakresie doradztwa i obsługi klienta biznesowego. Ścisła współpraca w ramach Grupy w całej Europie gwarantuje, że potencjał wiedzy i doświadczenia wspiera realizacje projektów o zasięgu miedzynarodowym.
Oprandi Polska powstała w 2006 roku jako lokalny oddział Oprandi & Partner. W Polsce usługi Executive Search oraz Search & Selection znajdują się w centrum uwagi firmy, niemniej oferta obejmuje również:
- Executive coaching zaprojektowany tak, aby pomóc menedżerom wykorzystać własny potencjał, planować i skutecznie zarządzać swoją karierą. - Outplacement, mający na celu praktyczne wsparcie menedżerów, którzy aktywnie poszukują nowych dróg rozwoju kariery
- Usługi doradztwa biznesowego, projektowane wspólnie z klientem, aby zoptymalizować wydajność danej organizacji.
- Doradztwo w zakresie pozyskiwania funduszy Unii Europejskiej - dostępne fundusze, skuteczne aplikacje.
Brytyjsko-Polska Izba Handlowa
BPCC jest synonimem tego co najlepsze w brytyjskiej gospodarce i kulturze. Działalność i wizerunek izby odzwierciedlają brytyjsko-polski charakter organizacji i dynamiczny rozwój stosunków polsko-brytyjskich, przy zachowaniu najwyższych międzynarodowych standardów etyki biznesu. Misją Izby jest reprezentacja interesów członków poprzez działania promocyjne, ułatwianie kontaktów zawodowych, handlowych i towarzysko kulturalnych pomiędzy Polską, a Wielką Brytanią, ponadto świadczenie usług na najwyższym poziomie w oparciu o wiedzę i doświadczenie przedstawicieli firm zrzeszonych w Izbie oraz bliską współpracę z instytucjami rządowymi i organizacjami gospodarczymi w Polsce i Wielkiej Brytanii.
Polsko-Szwajcarska Izba Gospodarcza
Polsko-Szwajcarska Izby Gospodarcza reprezentuje większość firm szwajcarskich i jest wiodącą platformą dla polsko-szwajcarskich stosunków handlowych i biznesowych. Dla swoich członków, pełni rolę centrum obsługi, które podejmuje działania i opracowuje inicjatywy adresowane do różnych grup przedsiębiorców. Organizuje wydarzenia i oferuje doradztwo dla polskich i szwajcarskich firm chcących rozwijać swoją działalność na polskim, jak i szwajcarskim rynku.
Patronami medialnymi seminarium byli:
Bankier.pl, Gazeta Bankowa, ThinkTank, Warsaw Business Journal, Puls Biznesu i ecommerce.edu.pl.
Nadesłał:
Ewa Nowak
|