Kultura subskrypcji zmienia nawyki konsumentów


Kultura subskrypcji zmienia nawyki konsumentów
2019-11-25
W dynamicznie rozwijającym się świecie, konsumenci coraz chętniej korzystają z nowego modelu biznesowego, jakim jest subskrypcja. Trend zwany ekonomią subskrypcji albo gospodarką abonamentową jest coraz popularniejszym sposobem kupowania produktów i usług online.

Prawie 40 proc. klientów opłacających abonament korzysta z ponad 5 subskrypcji, wydając przeciętnie do 200 złotych miesięcznie.

Przeczytaj również:

Nowa stara subskrypcja

Model subskrypcji znany jest już od dawna, chociaż ograniczał się zaledwie do kilku branż, takich, jak telekomunikacja czy media. Jednak to w 2012 roku nastąpił prawdziwy przełom tzw. pudełkowych subskrypcji (ang. subscription box), kiedy na rynek wkroczył amerykański Dollar Shave Club oferujący comiesięczne dostarczanie różnych akcesoriów do golenia. W 2016 roku mając ponad 3 miliony subskrybentów Dollar Shave Club został przejęty przez koncern Unilever.

Obecnie model subskrypcji przeniknął do wielu branż i oferuje między innymi filmy na życzenie (Netflix, Hulu), dostarczanie informacji (New York Times), udostępnianie plików (Dysk Google), dostarczanie posiłków (Hello Fresh, catering dietetyczny), a nawet opanował branżę modową (Stitch Fix). Istnieje kilka rodzajów subskrypcji, ale najczęściej wyróżnia się dwa najpopularniejsze – fixed fee (opłacane z góry stałą kwotą, sprawdza się w przypadku usług VoD, prenumeraty prasowej, streamingu muzyki, itp.) oraz pay-as-you-go (wysokość opłat jest zmienna i zależy od sposobu korzystania z usługi w danym czasie, np. opłaty za dostarczanie mediów, takich jak woda, gaz, itp.).

Według badań przeprowadzonych przez McKinsey&Company w 2018 roku handel internetowy
w USA oparty o model subskrypcji wzrósł w ciągu ubiegłych pięciu lat w tempie około 100 proc. rocznie.

Model subskrypcji jest niezwykle atrakcyjny dla konsumentów. Wpływ na to mają trzy czynniki, pierwszy to wygoda. Subskrypcja jest prosta i łatwa w użyciu i zwalnia konsumenta
z konieczności ciągłego, powtarzalnego podejmowania decyzji. Kolejną przyczyną wzrostu gospodarki abonentowej jest tzw. członkostwo w klubie. Przykładem na to są użytkownicy Adobe Creative Cloud, którzy nie tylko posiadają dostęp do najwyższej klasy oprogramowania, ale także są częścią pewnej społeczności, w ramach której mogą dzielić się swoimi doświadczeniami oraz brać udział w różnych konkursach. Trzeci wyznacznik to cena – z
a niewielką opłatą użytkownicy otrzymują dostęp
do potężnych zasobów informacji, kultury i rozrywki.

 

Trendy przyszłości

Statystyki potwierdzają szybki wzrost gospodarki subskrypcyjnej. International Data Corporation przewiduje, że w 2020 roku 50% największych przedsiębiorstw na świecie będzie przenosiło większość oferowanych przez siebie usług na abonamentowy model biznesu, oczywiście w zależności od ich zdolności do tworzenia ulepszonych cyfrowo produktów. Przykładem jest firma HPE,
która podczas dorocznej konferencji w Las Vegas ogłosiła, że do 2022 r. wszystkie ich produkty będą sprzedawane w modelu „as a service” – oprogramowanie jako usługa.

Globalna firma doradcza Deloitte w ubiegłorocznym raporcie nt. trendów „Global TMT Predictions 2018” zwróciła uwagę, na to, że smartfon stał się najpotężniejszym narzędziem w świecie technologii.

Wszystko mamy w zasięgu ręki, od ciągłego kontaktu ze znajomymi, przez zakupy internetowe
i muzykę czy filmy. Według analityków Deloitte do końca 2020 roku połowa dorosłych osób
w krajach rozwiniętych będzie posiadać co najmniej cztery subskrypcje mediów.

W przypadku rynku europejskiego usługi abonamentowe cieszą się największą popularnością
w krajach skandynawskich, skąd pochodzi np. Spotify. Polacy pod względem adopcji nowych technologii są społeczeństwem otwartym i nowoczesnym, co można zauważyć chociażby
w statystykach dotyczących popularności e-commerce, czy tego, jak korzystają z usług bankowych (np. popularyzacja płatności bezgotówkowych).

Z uwagi na to, że trend gospodarki subskrypcyjnej dotarł już nad Wisłę, stawia to przed firmami nowe wyzwania – konieczność zmiany produktów w usługi, wprowadzenia nowych technologii
i ułatwionych metod płatności.

Pralnia 4.0

Obecnie model subskrypcyjny pojawia się niemal w każdej gałęzi gospodarki.
Poza oprogramowaniem komputerowym, można już korzystać z usług użyteczności publicznej, opieki zdrowotnej, edukacji, a nawet rolnictwa. W Polsce, poza tym, że korzystamy z tradycyjnych usług, takich jak ubezpieczenia, filmy na życzenie, sport i fitness oraz transport, coraz częściej ułatwiamy sobie również codzienne obowiązki. W ramach modelu usług subskrypcyjnych, możemy już skorzystać z usług pralni.

Podążając za trendami biznesowymi oraz potrzebami konsumentów, hiszpański startup Jeff wkracza na Polski rynek z nową usługą pralni 4.0. W ramach miesięcznej subskrypcji użytkownik może zamówić pranie swoich rzeczy za pośrednictwem aplikacji, strony internetowej lub na miejscu
w pralni. Jeff to firma założona w Walencji przez trzech studentów – Eloi Gómeza, Adriána Lorenza
i Rubéna Muñoza. Aktualnie działa na ponad 30 rynkach w Azji, Ameryce Łacińskiej, Afryce i Europie. Usługa oferowana przez młodych przedsiębiorców z Walencji działa w bardzo podobny sposób,
co Uber, Netflix czy Spotify, bez których przecież trudno wyobrazić sobie dzisiejszy świat.

Obecnie w Warszawie, Gdańsku i Poznaniu otwiera się pierwszych sześć franczyzowych punktów pralniczych Jeff. W najbliższych miesiącach zaplanowane jest uruchomienie dwóch nowych projektów. Beauty Jeff będzie aplikacją oferującą dostęp z poziomu aplikacji do usług fryzjersko-kosmetycznych we współpracujących salonach. Drugą nowością będzie Fit Jeff zapewniający możliwość skorzystania z sieci klubów fitness.

- Wraz z rozwojem gospodarki opartej na subskrypcji nastąpiły zmiany w wielu branżach. Ludzie
z pokolenia Millenialsów chcą zyskać czas na zajęcia rekreacyjne, czy pielęgnację urody. Codzienne obowiązki, takie jak sprzątanie i pranie, są często bardzo angażujące. Jeff to mobilne rozwiązanie codziennych problemów i trochę więcej komfortu na co dzień
– uważa Eloi Gómez, założyciel Jeffa.

Model subskrypcji został przeprojektowany w niezwykle udany sposób, co pomogło rozwinąć wiele firm. Usługi takie jak pranie, transport, czy opieka zdrowotna są dosłownie w zasięgu ręki, dzięki czemu mamy dostęp do wszystkiego, czego w danym momencie potrzebujemy.

Źródła
Raport o ekonomii subskrypcji w Polsce, przygotowany przez fundację Digital Poland, 2019
https://www.digitalpoland.org/subskrypcjepl
Raport McKinsey&Company dot. trendów w gospodarce subskrypcyjnej, 2018
https://www.mckinsey.com/industries/technology-media-and-telecommunications/our-insights/thinking-inside-the-subscription-box-new-research-on-ecommerce-consumers
Indeks ekonomii subskrypcyjnej Zuora, Business Wire, 2019
https://www.businesswire.com/news/home/20191003005016/en/Subscription-Economy-Grows-350-7.5-Years
Raport Deloitte, Global TMT Predictions 2018
https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology-media-and-telecommunications/articles/tmt-predictions-2018.html



Nadesłał:

Mateusz Rogowski

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl