INNOWACYJNOŚĆ JEST WPISANA W NASZE DNA
Warszawa, 25.01.2016. Wywiad z Prezes Polskiej Grupy Farmaceutycznej - Anną Sochą
PGF ma obecnie 20% udział w krajowej dystrybucji leków. Jak to osiągnęliście?
AS: Polska Grupa Farmaceutyczna posiada około 20-procentowy udział w krajowej dystrybucji farmaceutyków. Tajemnica naszego sukcesu jest bardzo prosta – słuchamy rynku. Siła i przewaga konkurencyjna PGF tkwi w uważnej obserwacji branży i sprawnym odpowiadaniu na jej potrzeby.Na sukces składają się także: wpisana w DNA przedsiębiorstwa innowacyjność oraz prężnie działający, zgrany zespół ludzi.
Jakie cele wyznaczają sobie Panstwo na najbliższą przyszlość?
AS: Jednym z naszych celów jest osiągnięcie pozycji lidera branżowego do 2017 roku. Chcemy to zrealizować w oparciu o najlepszą ofertę, partnerską współpracę oraz elastyczność przy opracowywaniu modeli biznesowych.
Jak wygląda struktura PGF-u?
AS: Polska Grupa Farmaceutyczna to ogólnopolska firma, w której skład wchodzi kilkanaście spółek regionalnych zlokalizowanych na terenie całego kraju, a także spółka PharmaPoint odpowiedzialna za sprzedaż hurtową do innych, mniejszych hurtowni. Podstawą naszej logistyki jest 13 centralnie zarządzanych magazynów o łącznej powierzchni 70 tys. m2, w których znajduje się 29 tys. pozycji dostępnych na polskim rynku leków i produktów medycznych.
Czy poza dystrybucją farmaceutyków PGF skupia się również na obrocie detalicznym? Jaki obszar rynku jest obecnie dla Państwa najbardziej perspektywiczny?
AS: PGF nie prowadzi sprzedaży detalicznej (nie ma własnych aptek) - podstawowa działalność skoncentrowana jest wokół obrotu hurtowego i dystrybucji leków. Małe sieci oraz apteki indywidualne, których obecnie jest blisko 8 tysięcy, stanowią znaczącą część rynku i to im PGF daje wsparcie w prowadzeniu działalności. Firma nie zapomina przy tym o producentach farmaceutycznych, dla których również są stale opracowywane nowoczesne rozwiązania biznesowe.
Z iloma producentami leków współpracuje spółka obecnie?
AS: Polska Grupa Farmaceutyczna współpracuje obecnie z 850 zagranicznymi i krajowymi producentami leków. Są to zarówno najwięksi gracze rynkowi, jak i mali reprezentanci branży. Dla około 200 z nich świadczymy usługi, polegające nie tylko na dystrybucji, ale również na budowaniu sprawnie funkcjonującego i efektywnego kosztowo modelu biznesowego. Oferujemy szereg różnych usług, które odciążają partnerów zarówno czasowo, jak i finansowo.
Co firma robi, aby ulepszyć swoją ofertę dla producentów
AS: Dziś przedsiębiorstwa stoją przed wyzwaniem, jak opanować przytłaczającą liczbę informacji oraz jak zmienić je w użyteczną wiedzę. Doskonale znamy nie tylko rynek apteczny, ale również same apteki i aptekarzy, z którymi współpracujemy.
Dobra znajomość środowiska branżowego jest niewątpliwie swoistym kluczem do sukcesu. Przetwarzamy dane dotyczące miliona opakowań dziennie, co pozwala nam na wnikliwą analizę rynku - niezbędną do opracowania atrakcyjnej oferty.