Gdy skuteczna komunikacja może uratować ludzkie życie
Nieznośnie wysoka temperatura, ciemność, hałas, dym, stres. Z tym na co dzień muszą mierzyć się strażacy w trakcie akcji gaszenia pożaru. Tych samych trudności mieli okazję doświadczyć na własnej skórze pracownicy krakowskiego oddziału firmy Motorola Solutions. Spokojnie, to tylko ćwiczenia.
Jak tworzyć rozwiązania technologiczne, które są innowacyjne, a przy tym idealnie skrojone na potrzeby klientów? Motorola Solutions, lider w branży telekomunikacyjnej, zna odpowiedź na to pytanie. Należy wejść w rolę klienta i sprawdzić na samym sobie z jakimi zadaniami musi mierzyć się w swojej pracy. Taką okazję pracownicy krakowskiego oddziału firmy mieli podczas przygotowanego przez krakowską Szkołę Aspirantów PSP specjalnego dwudniowego szkolenia strażackiego.
Poznaj swojego klienta
Motorola Solutions tworzy rozwiązania komunikacyjne m.in. dla służb bezpieczeństwa publicznego, w tym dla straży pożarnej. W głównej mierze są to systemy, którymi strażacy posługują się na co dzień w trakcie swojej pracy, w tym w akcjach gaśniczych. W trakcie szkolenia, inżynierowie mieli możliwość przetestowania tworzonych przez siebie rozwiązań w praktyce. Zyskując dzięki temu zupełnie inną perspektywę wykonywanej przez siebie pracy. Mogli na nią spojrzeć oczami klientów. Jak podkreśla Lucyna Chwastowska, Director System Management Engineering w Motoroli Solutions: Szkolenie tego typu inspiruje nas do myślenia chociażby o tym, jak porozumiewają się strażacy w akcji, jakie funkcje oprogramowania są im najbardziej przydatne, a nawet jak są zaprojektowane przyciski czy pokrętła. Myślę, że warto tutaj podkreślić dwa aspekty. Pierwszy związany z naszą misją, która zasadza się na tym, że pomagamy ludziom w tych momentach, kiedy oni tego najbardziej potrzebują. Udział w szkoleniu strażackim to unikalna możliwość podpatrzenia tego w jaki sposób nasz sprzęt pomaga ratować ludzkie życie. Po drugie, takie bezpośrednie doświadczenie ogromnie skraca dystans pomiędzy potrzebą klienta, a tym co ostatecznie inżynier wyprodukuje. Uważam, że tego typu szkolenie jest unikalne na rynku nie tylko krakowskim, ale i szerszym, ogólnopolskim.
To było najdłuższe 20 minut w moim życiu
Przygotowane przez Szkołę Aspirantów PSP specjalne dwudniowe szkolenie strażackie dla pracowników Motoroli Solutions obejmowało przejście komory dymowej oraz gaszenie pożaru w komorze rozgorzeniowej. Dodatkowo, każdy z uczestników musiał zmierzyć się z tak zwaną ścieżką zdrowia, tj. zestawem wyczerpujących ćwiczeń fizycznych, mając na sobie pełen ekwipunek oraz ubranie strażackie, ważące łącznie ze sprzętem ponad 20 kg. Jak wspomina jeden z uczestników szkolenia: W momencie kiedy jesteśmy już naprawdę zmęczeni, zakładamy maskę gazową i wchodzimy do komory dymowej, tj. systemu korytarzy składających się z wąskich klatek, które należy przejść. Następnie, zadaniem pracowników było ugaszenie pożaru. Wszystko odbywało się pod czujnym okiem taktyków i instruktorów ze Szkoły Aspirantów.
To było najdłuższe 20 minut w moim życiu – tak o gaszeniu pożaru w komorze rozgorzeniowej mówi Lucyna Chwastowska. Jest ciemno, jest zadymienie, jest gorąco, oddycha się przez maskę gazową, która tłumi głos. Używanie w tych warunkach środków łączności jest zdecydowanie utrudnione, oczywiście nie wspominając o tym, że ma się na rękach grube rękawice. Szkolenie uzmysłowiło nam jak istotna dla strażaków jest skuteczna komunikacja. W trakcie akcji strażackiej łączność przez radio jest absolutnie kluczowa. Dostarczany przez nas sprzęt musi być niezawodny – dodaje.
Innowacji nie tworzy się zza biurka
Udział w szkoleniu strażackim przynosi jego uczestnikom nie tylko niezapomniane przeżycia i pamiątkę w postaci siniaków i obolałych mięśni, ale także konkretne rozwiązania technologiczne. Uczestnicząc w nim i obserwując jak dostarczane rozwiązania sprawdzają się w konkretnej akcji, inżynierowie mają możliwość wprowadzenia innowacji w tworzonych rozwiązaniach komunikacyjnych dla straży pożarnej.
W ostatnim szkoleniu wzięło udział 20 osób z krakowskiego oddziału Motoroli Solutions, którzy wynieśli z niego dużą dawkę inspiracji do tworzenia niezawodnych rozwiązań komunikacyjnych dla straży pożarnej. Kolejne tego typu szkolenia planowane są jeszcze w tym roku.
Dodatkowych informacji udziela:
Dagmara Kaczmarek, Motorola Solutions
e-mail: dagmara.kaczmarek@motorolasolutions.com
Nadesłał:
PRinspiration
|