Elektromobilność: Jak dobrać odpowiednie modele EV do potrzeb firmy?
Wymóg elektryfikacji flot firmowych spędza sen z powiek menedżerom opiekującym się autami służbowymi, nie tylko w Polsce. Jak to zrobić, aby bilans korzyści z tej zmiany był dla firmy dodatni?
Wdrożenie samochodów elektrycznych pozytywnie wpłynie na efektywność firmy oraz przyniesie jej oszczędności, jeśli cały proces przebiegnie w sposób przemyślany. Priorytetową sprawą jest tu dostosowanie floty EV do rodzaju działalności przedsiębiorstwa. Jeden z najważniejszych aspektów w tej materii to właściwy wybór modeli elektryków tak, by pojazdy skutecznie służyły pracownikom i firmie, spełniając jednocześnie jej cele biznesowe i środowiskowe.
Wybór odpowiednich modeli samochodów elektrycznych do floty wymaga rozpatrzenia kilku kluczowych czynników i zależy od specyficznych wymagań operacyjnych, finansowych oraz infrastrukturalnych danego przedsiębiorstwa.
– Proces wyboru modeli aut elektrycznych powinien zostać poprzedzony wnikliwą analizą potrzeb firmy i określeniem celów floty. Jest to newralgiczny moment, w którym trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim charakter prowadzonej działalności oraz środowisko użytkowania pojazdów. Analiza potrzeb i celów wyłoni niezbędne cechy samochodów służbowych w konkretnej firmie i dla konkretnych grup stanowisk, np. dla przedstawiciela handlowego lokalnej firmy będzie to raczej auto miejskie, małe i zwrotne, natomiast firma logistyczna zapewne skupi się na autach o większych możliwościach transportowych – mówi Maciej Sokołowski, Key Account Manager w Nivette Fleet Management. – Dodatkowo, w przypadku adaptacji floty na pojazdy elektryczne niezwykle istotny jest dzienny przebieg, który może być decydującym czynnikiem definiującym wybór modelu o odpowiednich parametrach, zapewniających realizację codziennych zadań.
Nowoczesne pojazdy elektryczne zapewniają już odpowiednio duży zasięg, potrzebny do pokonywania dłuższych dystansów między miastami, trzeba jednak pamiętać, że czynnik ten nie pozostaje bez wpływu na wyższy koszt auta. Warto też podkreślić, że na zasięg elektryka ogromny wpływ ma sposób jazdy i rodzaj terenu, po którym taki samochód się porusza.
Zidentyfikowane potrzeby firmy należy skonfrontować z bogatą ofertą rynkową modeli EV. W znacznym uproszczeniu można ją podzielić na 4 kategorie.
Pierwsza kategoria to najtańsze i najbardziej popularne samochody kompaktowe – niewielkie, o małym zużyciu energii i odpowiednim zasięgu, przeznaczone do jazdy w ruchu miejskim i podmiejskim, idealne do sprawnego przemieszczania się na trasie biuro-dom-lokalni kontrahenci.
Drugą grupą są droższe, reprezentacyjne pojazdy, celujące w potrzeby kadry menedżerskiej wyższego szczebla i kadry zarządzającej – charakteryzuje je prestiżowy wygląd, zapewniają wysoki komfort jazdy oraz nowoczesną technologię, zarówno w zakresie bezpieczeństwa, jak i wygody podróży. Większy zasięg uzyskany dzięki nowoczesnym akumulatorom oraz wysokie wartości ładowania gwarantują stosunkowo krótki czas potrzebny na uzupełnienie energii.
Kolejna grupa to auta o podniesionym nadwoziu typu SUV i crossover, umożliwiające sprawną jazdę również poza utwardzoną nawierzchnią oraz w terenie górzystym. Ich ogromną zaletą jest uniwersalny charakter, który może zostać wykorzystany przez firmy branży budowlanej czy architektonicznej.
Ostatnia grupa to vany i auta dostawcze, chętnie używane przez firmy transportowe, kurierskie, cateringowe, które potrzebują dużej przestrzeni ładunkowej.
Jak zaznacza Maciej Sokołowski z NFM, wprowadzenie samochodów EV do firmy i właściwe dopasowanie ich do potrzeb danej działalności może przynieść konkretne korzyści, takie jak zwiększenie efektywności pracy, a także obniżenie kosztów operacyjnych wynikające z niższych kosztów „tankowania”, uproszczonej procedury serwisowej czy własnej infrastruktury ładowania dopasowanej do potrzeb przedsiębiorstwa. Dla wielu firm istotne jest również zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne, w tym redukcja śladu węglowego, co coraz częściej wpisane jest w ich strategię rozwoju.
***
Nivette Fleet Management jest jedną z najdłużej i najprężniej działających firm na polskim rynku długoterminowego wynajmu samochodów. Ponad 20 lat doświadczenia i eksperckie know-how umożliwia polskiej spółce dostarczanie usług mobilności najwyższej jakości, dostosowanych do zmieniającego się otoczenia, czyli ekologicznych, elastycznych, zoptymalizowanych kosztowo i wspartych nowoczesnymi systemami informatycznymi, które maksymalnie ułatwiają zarządzanie flotą samochodową. Partnerami biznesowymi spółki są m.in. Jeronimo Martins Polska, Żabka, Gobarto, Mostostal, Berlin-Chemie czy Ulma Construccion. Nivette Fleet Management razem z Hertz Polska – wyłącznym przedstawicielem światowego lidera w wynajmie samochodów – tworzą Grupę NFM.
Nadesłał:
Jady
|