Doktorat o zarządzaniu kryzysami z nagrodą dla najlepszej pracy doktorskiej na SGH
Doktorat z zakresu strategii reakcji na kryzys, przygotowany przez Kingę Szkutnik-Troć, założycielkę i dyrektorkę agencji Practum Consulting, został uznany za najlepszą rozprawę doktorską w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości, obronioną w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie w minionym roku.
To pierwszy doktorat w Polsce poświęcony strategiom reakcji na kryzys. Autorka zrealizowała też pierwsze na świecie badania eksperymentalne dotyczące strategii reakcji na kryzys w organizacjach sportowych. Zostały one przeprowadzone wśród kibiców 18 klubów Ekstraklasy i stanowią wkład do światowego dorobku naukowego z zakresu crisis management oraz zarządzania sportem.
Doktorat Kingi Szkutnik-Troć, zatytułowany „Strategie reakcji na sytuację kryzysową a reputacja klubu piłkarskiego wśród kibiców” jest poświęcony analizie, jak różne rodzaje reakcji podejmowane w odpowiedzi na kryzys wpływają na reputację organizacji i zachowanie jej interesariuszy. W szczególności, celem badań było zweryfikowanie, jak dopasować strategie reakcji do różnych typów kryzysów, by minimalizować ich negatywny wpływ na profesjonalne kluby piłkarskie. Co istotne, badania zostały przeprowadzone z uwzględnieniem szczególnie wymagającej grupy interesariuszy - kibiców, których charakteryzuje rzadko spotykany w innych dziedzinach wysoki poziom lojalności, zwłaszcza w wymiarze emocjonalnym.
Praca doktorska została napisana w Katedrze Biznesu Międzynarodowego SGH pod kierunkiem prof. dr hab. Marzanny Katarzyny Witek-Hajduk jako promotora oraz dr. hab. Piotra Zaborka, prof. SGH, jako promotora pomocniczego. Recenzentami rozprawy byli dr hab. Katarzyna Bilińska, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach oraz dr hab. Zygmunt Waśkowski, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Nagroda Rektora SGH została wręczona autorce doktoratu przez dr. hab. Piotra Wachowiaka, prof. SGH, podczas czerwcowego Święta SGH, podsumowującego rok akademicki 2024/2025.
- Nagroda jest dla mnie ogromnym wyróżnieniem i zwieńczeniem trudów pracy naukowej. Z perspektywy praktyka PR, który zawodowo pomaga organizacjom z różnych branż w dbaniu o reputację i zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi, szczególnie cieszy mnie, że efektem moich badań jest wypracowanie precyzyjnych rekomendacji, co robić po wystąpieniu kryzysów, by ograniczać ich negatywne skutki. Rekomendacje te odnoszą się wprost do szczególnych organizacji sportowych, jakimi są profesjonalne kluby piłkarskie, które z uwagi na swoją specyfikę i silne emocje towarzyszące rozgrywkom są wyjątkowo podatne na występowanie kryzysów. W rezultacie praca ta dostarcza wartościowych wskazówek dla menedżerów sportu, ułatwiających podejmowanie decyzji w kryzysie, gdy działa się w warunkach dużego stresu i niepewności. Biorąc pod uwagę moje wieloletnie doświadczenie zawodowe, uważam, że wytyczne te mogą one być cenne także dla organizacji z innych branż - komentuje dr Kinga Szkutnik-Troć, dyrektor zarządzająca Practum Consulting.
- Autorka rozpatruje niezwykle istotną kwestię podejścia strategicznego związanego z reakcjami na sytuacje kryzysowe wpływające na reputacje klubów sportowych. Tematyka dotycząca klubów sportowych jest relatywnie nowym zagadnieniem w literaturze przedmiotu i stanowi jedno z najbardziej złożonych i trudnych wyzwań, z którymi mają do czynienia współcześni menedżerowie sportu – wskazała w recenzji dr hab. Katarzyna Bilińska, prof. UE w Katowicach.
Dr Kinga Szkutnik-Troć ma ponad 20-letnie doświadczenie w branży PR. Od 16 lat prowadzi ekspercką agencję PR, Practum Consulting, wspierającą klientów w zakresie public relations, relacji inwestorskich i zarządzania kryzysowego. Wcześniej przez 7 lat pracowała w międzynarodowej agencji Publicis Consultants | Rowland, gdzie była dyrektorem działu relacji korporacyjno-finansowych. W tym czasie Rowland był czterokrotnie uznawany za najlepszą agencję PR w Polsce. Kinga Szkutnik-Troć ma na swoim koncie ponad setkę programów PR realizowanych dla klientów z różnych branż. Wprowadzała marki i budowała ich pozycję na rynku, wspierała klientów w procesach zmian, w trudnych restrukturyzacjach, podczas fuzji i przejęć czy projektów realizowanych na GPW. Doradzała też w kilkudziesięciu projektach w zakresie komunikacji antykryzysowej i kryzysowej w odniesieniu do spółek produkcyjnych, technologicznych i usługowych. Posiada także ponad 12-letnie doświadczenie w zakresie komunikacji w sporcie, w tym zarządzania kryzysami – m.in. przez 5 lat prowadziła działania PR na rzecz Widzewa Łódź, także w trakcie wieloletniego procesu korupcyjnego, a od 8 lat wspiera spółkę Ekstraklasa.
Projektowane i prowadzone przez nią kampanie – również te dotyczące tematyki sportowej i komunikacji kryzysowej – były nagradzane w najważniejszych światowych konkursach PR. Ma na swoim koncie m.in. złotą nagrodę IPRA, złotą nagrodę SABRE, brązową statuetkę Stevie, wyróżnienie w amerykańskim konkursie PR Daily's oraz nagrody i wyróżnienia w polskim konkursie Złote Spinacze.
Od ponad 10 lat wykłada na studiach podyplomowych SGH zagadnienia związane z planowaniem kampanii promocyjnych, zarządzaniem kryzysami i promocją marek luksusowych.
Practum Consulting to ekspercka agencja PR, oferująca kompleksowe usługi z zakresu public relations, investor relations i zarządzania kryzysowego. Za Practum stoi ponad 20-letnie doświadczenie konsultantów w projektowaniu i realizacji różnorodnych programów PR i IR dla firm i organizacji z różnych branż. Kampanie realizowane przez konsultantów Practum wielokrotnie zyskiwały uznanie w polskich i międzynarodowych konkursach PR, m.in agencja posiada statuetki IPRA Golden World Award for Excellence, Gold SABRE Award, brązową Stevie® Award czy wyróżnienie w konkursie PR Daily's Nonprofit PR Awards. W portfolio Practum znajdują się takie marki jak CEDC, Benefit Systems, Betfan, Dachser, Ekstraklasa, Frisco, MT Polska i MT Targi (m.in. targi TT Warsaw, Eurogastro i in.), Porta KMI Poland, Piłka Jest Piękna, Plastbox, PPG (marki Tikkurila, Beckers, Dekoral, Drewnochron, Jedynka), Radpol, Sfinks Polska, Widzew Łódź, Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (kampanie społeczne Piłeś? Nie Jedź!, Lepszy Start dla Twojego Dziecka) i in.
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie jest klasyfikowana jako najlepsza uczelnia ekonomiczna w Polsce. Dzięki posiadanym akredytacjom międzynarodowym (m.in. AACSB, EQUIS, AMBA) należy do prestiżowego grona 1% najlepszych szkół biznesu na świecie.
Prof. dr hab. Marzanna Katarzyna Witek-Hajduk - profesor, kierownik Katedry Biznesu Międzynarodowego w SGH Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, Kolegium Gospodarki Światowej. Pomysłodawca i kierownik m.in. Podyplomowych Studiów Zarządzania Marką, Podyplomowych Studiów Zarządzania na Rynku Dóbr i Marek Luksusowych i Podyplomowych Studiów Menedżer Biznesu Międzynarodowego. Od wielu lat jest członkiem Rady Marek Superbrands Polska.
Kierownik i wykonawca w licznych projektach badawczych dotyczących problematyki zarządzania marką, międzynarodowych strategii marek, zachowań konsumentów w kontekście międzynarodowych strategii marek, e-zakupów oraz kraju pochodzenia, a także aliansów marketingowych a także internacjonalizacji przedsiębiorstw i marketingu międzynarodowego, w tym digitalizacji oraz modeli biznesu.
Autorka, współautorka oraz redaktorka/współredaktorka licznych monografii i artykułów, m.in.: „Zarządzanie marką”, „Zarządzanie silną marką”, „Alianse marketingowe. Partnerstwa przedsiębiorstw dla zwiększenia konkurencyjności”, „Międzynarodowe strategie marek. Perspektywa przedsiębiorstw z rynków wschodzących”, “Digital internationalization of firms – strategies, challenges and legal aspects”, „Country-of-origin effect in international business – consumers and strategic perspectives”, “Internet a zagraniczna ekspansja przedsiębiorstw”, „Disruptive platforms. Markets, ecosystems, and monopolists”.
Nadesłał:
PractumConsulting
|