Chcesz otworzyć sklep internetowy? Oto 5 ważnych informacji, o których musisz pamiętać
Strategia działania stanowi najważniejszy fundament przy każdej prowadzonej działalności. Ustalenie celów, potrzeb klientów oraz kanałów komunikacji to podstawa. O czym jeszcze warto pamiętać podczas planowania uruchomienia sklepu internetowego? Poniżej 5 istotnych wskazówek.
1. Określ swój budżet – jedną z głównych zasad stanowi określenie budżetu na uruchomienie sklepu i zastanowienie się jaką kwotę jesteś w stanie przeznaczyć na tego rodzaju przedsięwzięcie. Podczas planowania, należy pamiętać żeby ująć w nim zarówno wydatki na stworzenie sklepu internetowego, jego zaopatrzenie, jak i promocję w sieci.
|
Do podstawowych wydatków należą: hosting, domena i certyfikat SSL, oprogramowanie, projekt graficzny, stworzenie regulaminu sklepu i polityki prywatności, wprowadzenie produktów do sklepu, ich opis i zdjęcia, wydatki związane z promocją (linki sponsorowane, porównywarki cen, reklama na Facebooku itp.).
2. Zdefiniuj asortyment – wypisz dokładnie, co znajdzie się w sprzedaży – czy będzie to odzież tylko damska, czy również męska? Czy w sklepie internetowym będą dostępne także buty i akcesoria? Czy sklep internetowy będzie oferował coś jeszcze? Zastanów się nad wszystkimi rodzajami oferowanego asortymentu i najlepiej podziel je na poszczególne grupy produktów – ustal kategorie i podkategorie. Pozwoli to nie tylko na stworzenie pełnego obrazu sklepu internetowego, ale i będzie pomocne na etapie jego projektowania.
Istotne jest, aby sprzedawca miał pojęcie o tym, co będzie oferował innym. Ważna jest więc znajomość rynku i branży, w której będzie funkcjonował sklep. Jeżeli więc, na przykład chcesz sprzedawać sprzęt rehabilitacyjny, to rynek medyczny i tematyka fizjoterapii nie powinna być Ci obca.
3. Wyznacz cel – określ, co sprawiło, że postanowiłeś otworzyć sklep internetowy. Zdefiniuj dokładnie swoje zamierzenia, jednak pamiętaj, aby były one możliwe do weryfikacji. Zapisz co chciałbyś osiągnąć w jakim czasie i dąż do tego. Dzięki określeniu konkretnej liczby będziesz wiedział, czy obrana przez Ciebie strategia działania się sprawdza, czy jednak należałoby w niej coś zmienić.
Jeżeli przykładowo jako cel obrałeś sobie pewną liczbę pozyskanych klientów, a zamierzonego poziomu nie osiągnąłeś, może to oznaczać, że błędnie dobrałeś kanały komunikacji z potencjalnymi odbiorcami. Należałoby wówczas jeszcze raz zastanowić się nad narzędziami, które nie tylko będą pasowały do Twojego biznesu, ale i sprawią, że osiągniesz swój cel. Pamiętaj, że to co doskonale sprawdza się w innej branży niekoniecznie musi sprawdzić się również u Ciebie.
4. Scharakteryzuj odbiorców – wyznacz grupę docelową, do której będziesz kierował swoją ofertę. Zbuduj profil swojego klienta – określ płeć, wiek, zainteresowania, wykształcenie itp. Im więcej cech zdefiniujesz, tym dokładniej trafisz z ofertą. Określenie grupy odbiorców będzie pomocne także przy tworzeniu grafiki sklepu internetowego – inaczej będzie wyglądał sklep z zabawkami czy artykułami dla dzieci, inaczej dla mężczyzn zainteresowanych wędkarstwem, a jeszcze inaczej dla pasjonatów gotowania.
5. Pokaż swoje mocne strony – czym będziesz się wyróżniał na tle konkurencji? W jaki sposób przykujesz uwagę klientów? Co zrobisz, aby kupowali właśnie u Ciebie, podczas gdy podobny asortyment oferuje wiele innych sklepów internetowych?
Pamiętaj, że cena nie musi grać najważniejszej roli. Można sprzedawać dobrej jakości produkt w wyższej cenie i sprawić, by klienci byli nim zainteresowani. Jak? Daj im wartość dodaną. Może nią być przykładowo dłuższy czas gwarancji produktu, znacznie krótszy czas realizacji zamówienia lub darmowa wysyłka. Wszystko zależy od tego jakim budżetem dysponujesz i jaki charakter ma prowadzony przez Ciebie sklep internetowy. Wyróżnij się wysoką jakością obsługi klienta – traktuj go indywidualnie i z należytym szacunkiem. Odpowiadaj na zapytania wysyłane drogą mailową, odbieraj telefon – bądź wyrozumiały. Pamiętaj, że w czasach tak ogromnej konkurencji to naprawdę ważne.
Powyżej przedstawiono jedynie podstawowe kwestie związane z otwarciem sklepu internetowego. Należy pamiętać, że dobrze przemyślana strategia działania to połowa sukcesu, druga to atrakcyjny produkt, odpowiednia promocja i dobry kontakt z klientami. Więcej na temat fundamentów sklepu internetowego można dowiedzieć się czytając artykuł Sklep internetowy – podstawowe informacje na blogu agencji interaktywnej Assist Media.
Nadesłał:
assistmedia
|