Bony jako jeden ze sposób motywowania pracowników, klientów w biznesie


2015-03-27
Pracodawcy w coraz większym stopniu zdają sobie sprawę z tego, że zadowolony pracownik szybciej i lepiej wykonuje swoje obowiązki.

Firmy prześcigają się więc w pomysłach na to, jak dobrze motywować pracowników hojnymi benefitami. Wiedzą, że zatrudnionym nie wystarczają już pozapłacowe świadczenia typu „wczasy pod gruszą”, czy paczki na święta.

Przeczytaj również:

 

W Europie Zachodniej czy USA świadczenia pozapłacowe funkcjonują już z powodzeniem od wielu lat. To, co otrzymuje pracownik zależy oczywiście od jego pozycji w firmie. Najwyższa kadra kierownicza w krajach zachodnich dostaje do dyspozycji luksusowe jachty, czy nawet samoloty. Pracownicy niższego szczebla mogą liczyć na dodatkowy urlop czy atrakcyjny wyjazd. Coraz częściej firmy sięgają też po nietypowe formy wynagradzania zatrudnionych, takie jak wieczorne happy hours, konkursy czy specjalnie zaprojektowane ubrania.

 

Jak wynika z analizy firmy Sedlak & Sedlak, zatrudnieni dzisiaj oczekują od swoich pracodawców w ramach pozapłacowych benefitów pracowniczych przede wszystkim świadczeń medycznych (52 proc.), ubezpieczenia na życie (52 proc.), telefonu służbowego do prywatnego użytku (43 proc.) oraz zajęć sportowych (43 proc.). Nie zawsze wymagania pracowników pokrywają się z zakresem świadczeń kupowanych przez zatrudniające ich organizacje.

 

Niektóre przedsiębiorstwa wprowadzają wiele rozwiązań z zagranicy. Pracownicy polskich firm mogą już skorzystać z imprez typu Healthy Life Style Month, gdzie dowiadują się m.in., jak należy się odżywiać. Mogą także brać udział w turniejach sportowych, zajęciach z jogi, poddawać się masażom, czy skorzystać z porad dietetyków. Mają również możliwość skorzystania z firmowego klubu fitness. W niektórych firmach można np. liczyć na pomoc w znalezieniu mieszkania. Pracodawcy podejmują aktywne działania, by zadbać o warunki panujące w biurze, zapewniają swoim kadrom zimne napoje czy świeże owoce, udostępniają pokoje relaksacyjne, a nawet wewnętrzne ogrody. Pracodawcy do swojego portfolia motywatorów dołączają w ostatnim czasie dowóz do biura specjalnym busem. Coraz popularniejsze są także „pokoje zabaw”, w których w czasie przerwy pracownicy mogą korzystać z różnego rodzaju atrakcji np. piłkarzów, lotek i wygodnych sof. W Xerox Polska oferujemy prywatną opiekę medyczną oraz grupowe ubezpieczenie na życie dla pracowników i członków ich rodzin, karty na zajęcia sportowe, zniżki na bilety wstępu na wydarzenia kulturalne oraz samochody służbowe.


Pozapłacowe motywowanie pracowników jest efektywniejsze niż świadczenia pieniężne, ponieważ dostarcza im nowych bodźców do pracy i rozwoju. Jest też sygnałem, który pokazuje, że pracodawca docenia działania swoich podwładnych. To ważny czynnik w strategii employer brandingowej przedsiębiorstwa, który może przekonać osoby poszukujące pracy do zatrudnienia się w konkretnej organizacji.

 

Marta Urbańska

HR Manager

Xerox Polska



Nadesłał:

Linkleaders

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl