ATAL zwiększył sprzedaż mieszkań o ponad połowę
ATAL, wiodący polski deweloper, przez pierwszych dziewięć miesięcy br. sprzedał 1205 mieszkań, czyli o 54% więcej niż rok wcześniej. Spółka wypracowała 182,4 mln zł przychodów oraz 30,5 mln zł zysku netto osiągając marżę netto na poziomie 16,7%.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z dynamicznego wzrostu sprzedaży mieszkań, która historycznie jest na rekordowych poziomach. Potwierdza to, że nasza oferta na wszystkich obsługiwanych rynkach jest bardzo atrakcyjna i dobrze dopasowana do oczekiwań klientów. Zwiększająca się oferta, która liczy aktualnie już ponad 2 tys. mieszkań zapewnia nam możliwość osiągania bardzo dobrych wyników w kolejnych okresach” – powiedział Zbigniew Juroszek, Prezes Zarządu ATAL S.A.
Rekordowa sprzedaż mieszkań
W pierwszych trzech kwartałach br. ATAL osiągnął sprzedaż na poziomie 1205 mieszkań, czyli o 54% więcej, niż w analogicznym czasie ubiegłego roku. Po dziesięciu miesiącach br. sprzedaż wzrosła do 1357 mieszkań. Najwięcej, bo aż 530 umów podpisano w Krakowie, 361 we Wrocławiu, 186 w Warszawie, 171 w Łodzi oraz 109 w Katowicach. Jednocześnie oferta dewelopera była na bieżąco uzupełniana o nowe projekty. Od stycznia do września br. do sprzedaży trafiło 11 nowych inwestycji mieszkaniowych na terenie całej Polski.
W efekcie na koniec trzeciego kwartału br. Grupa oferowała łącznie (na inwestycjach zakończonych i w realizacji) 2537 mieszkań w 32 projektach na rynkach warszawskim, krakowskim, wrocławskim, łódzkim i katowickim. W trzecim kwartale br. do oferty wprowadzone zostały trzy nowe projekty. Pierwszy z nich znajduje się w Łodzi i jest to kolejny etap inwestycji Chojny Park z łącznie 236 mieszkaniami. Nowe projekty ATAL wprowadził też we Wrocławiu - ATAL Towers II z 274 lokalami oraz w Krakowie – Lazurowy Park Bronowice I z 78 mieszkaniami.
Przez pierwszych dziewięć miesięcy 2015 r. ATAL wydał mieszkania o łącznym PUM wynoszącym nieco ponad 29,5 tys. mkw., czyli o 63,2% mniej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Najwięcej, bo aż 34,9% przekazań dokonano we Wrocławiu, a około 26,6% w Łodzi. Na terenie aglomeracji katowickiej przekazano 20,6% łącznej powierzchni, w Krakowie 17%, a w Warszawie 0,8%.
Wysoka efektywność
Przez pierwsze trzy kwartały br. ATAL uzyskał 182,4 mln zł przychodów, czyli o 63,7% mniej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. deweloper wypracował 38,3 mln zł zysku operacyjnego. Z kolei na poziomie wyniku netto spółka była 30,5 mln zł na plusie. ATAL utrzymuje bardzo wysoki poziom rentowności. Marża brutto na sprzedaży wyniosła 28,3%, a marża netto 16,7%. Na koniec września br. kapitał własny wzrósł o 39% do 596,8 mln zł, względem końca grudnia poprzedniego roku. Jednocześnie zapasy, w skład których wchodzą grunty wraz z nakładami poniesionymi na budowę osiedli, zwiększyły się przez dziewięć miesięcy o 43% do 772,9 mln zł na koniec września br.
„Dzięki efektywnemu modelowi biznesowemu oraz konsekwentnie realizowanej strategii spółka utrzymuje rentowność realizowanych projektów na poziomie nieosiągalnym dla większości firm z branży. Kondycja finansowa ATAL jest bardzo dobra. Systematycznie pomnażamy wartość posiadanych kapitałów. Uwzględniając potencjał rozwoju spodziewamy się dalszego dynamicznego wzrostu skali działania” – dodał Zbigniew Juroszek.
Nowe grunty
Przez 9 miesięcy br. ATAL wydał na zakup gruntów 123,3 mln zł. W ramach realizowanej strategii mającej na celu zwiększenie sprzedaży i umocnienie pozycji wśród największych firm deweloperskich w kraju, Grupa nabyła w III i IV kwartale br. dwa grunty w Gdańsku (łączny PUM 22,4 tys. mkw.) oraz działkę w Poznaniu (PUM 7 tys. mkw.). Ekspansja na nowe rynki wzmocni dynamiczny rozwój firmy.
„W przygotowaniu mamy aktualnie 30 projektów o łącznym PUM sięgającym blisko 290 tys. mkw. Zapewnia nam to bardzo dobre perspektywy rozwoju” – powiedział Zbigniew Juroszek.
Nadesłał:
mskala@tauber.com.pl
|