5 powodów, dla których warto zainteresować się gamifikacją
Transformacja cyfrowa to termin, który w ostatnim czasie jest odmieniany przez wszystkie przypadki. Oczywiście nie bez powodu, szczególnie w czasach, gdy „termin ważności” kompetencji, które zdobywamy, skrócił się do około 3 lat.
Transformacja cyfrowa to termin, który w ostatnim czasie jest odmieniany przez wszystkie przypadki. Oczywiście nie bez powodu, szczególnie w czasach, gdy „termin ważności” kompetencji, które zdobywamy, skrócił się do około 3 lat. Wprowadzanie nowych technologii do organizacji to dziś konieczność dla firm, które chcą rozwijać swój biznes i liczyć się na rynku.
Jednym z narzędzi cyfrowej transformacji, które może wnieść do firmy wiele dobrego, jest platforma gamifikacyjna. O grywalizacji powiedziano już wiele – opiera się ona na wykorzystaniu mechanizmów znanych z gier do zmiany zachowań ludzi w określonych sytuacjach lub by skłonić ich do pewnych aktywności. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę z potencjału gamifikacji – za pomocą narzędzia, jakim jest dobrze przygotowana platforma grywalizacyjna, firma może osiągnąć szereg korzyści. Poniżej znajdziesz 5 powodów, dla których Twoja organizacja powinna zainteresować się gamifikacją.
1. Wpływ na employer branding
Grywalizacja to bez wątpienia narzędzie, jakim posługują się firmy chcące określać siebie mianem innowacyjnych. Jeśli potencjalny kandydat wejdzie na stronę karierową i znajdzie tam platformę gamifikacyjną dotyczącą np. wiedzy o firmie lub branży, z jaką ta jest związana, to wówczas zobaczy, że w tym miejscu wprowadzane są nowoczesne rozwiązania, a firma dba o jego pozytywne doświadczenia. Z pewnością przełoży się to na wizerunek organizacji w jego oczach.
2. Usprawnienie procesu onboardingu
Pojawienie się na firmowym pokładzie nowego pracownika wiąże się z obowiązkiem wdrożenia go w nowe zadania, z przedstawieniem mu kultury organizacyjnej. Jednocześnie jest to zarówno transfer nowej wiedzy produktowej i procesowej. Platforma gamifikacyjna to idealne narzędzie, jakim można się wówczas posłużyć.
„Na każde tysiąc złotych wydane na rekrutację przypada… 10 złotych wydane na efektywny onboarding” – ocenia Arkadiusz Siechowicz Partner Zarządzający firmy szkoleniowo-doradczej Westhill Consulting i Prezes spółki informatycznej Gamehill. „A nawet może i ta druga wartość jest przeszacowana. Gamifikacja ma trzy główne korzyści dla uporządkowanego procesu onboardingu. Po pierwsze jest procesem liniowym, podobnie jak struktura gier. Dzięki temu porządkuje w etapy i misje »nieskończoną« wiedzę do zdobycia. Po drugie gamifikacja powoduje retencję wiedzy w firmie, dzięki temu najlepsze praktyki nie odchodzą z pracownikami, ale są sprawnie przekazywane nowym. Po trzecie – fun factor, czyli gamifikacja energetycznie angażuje dzięki fabule i błyskawicznemu feedbackowi” – wylicza Arkadiusz Siechowicz.
3. Zbudowanie nawyków ciągłego pozyskiwania wiedzy wśród pracowników
Twoja firma ma wiele produktów czy usług, które pracownicy powinni znać od podszewki? Nauka z „suchych”, papierowych poradników czy slajdów prezentacji nie dla każdego brzmi zachęcająco. Dlatego również i w tym przypadku możesz wesprzeć się gamifikacją. Wówczas treści edukacyjne „opakujesz” w atrakcyjną dla pracowników formę. Należy pamiętać o odpowiednim podziale całego materiału, aby pracownik mógł etap po etapie (jak w grze) zdobywać wiedzę na temat produktów czy usług organizacji. Ponadto dobrze jest też wprowadzić inne elementy znane z gier, jak np. pasek postępu czy punkty za osiągnięte „levele”.
4. Budowanie zaangażowania
Edukacja pracowników to jedno, ale budowanie ich zaangażowania, to kolejne wyzwanie, w realizacji którego można wesprzeć się grywalizacją. Jeśli pracownik wie, że w dane dni – np. w „inspiracyjne piątki” czeka na niego na platformie jakieś zadanie do wykonania, to po pewnym czasie aktywność „wejdzie mu w krew”. Gdy te zadania będą opracowane w atrakcyjny sposób, to jest duża szansa, że będzie wręcz wyczekiwał na to, by móc zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem.
5. Zarządzanie talentami i ich rozwój
Obecnie, kiedy w wielu branżach mamy do czynienia z rynkiem pracownika, pracodawcy prześcigają się w wymyślaniu sposobów na to, aby zbudować lojalność swoich ludzi względem organizacji. Tutaj również świetnym rozwiązaniem może okazać się zastosowanie grywalizacji.
„High potentials to grupa pracowników, którzy decydują o tym, JAK twoja firma będzie wyglądać za 2 lata, a nawet CZY będzie w ogóle istnieć. Platforma gamifikacyjna może być elementem łączącym działania skierowane do tej najcenniejszej grupy w firmie” – twierdzi Krzysztof Filarski, Partner Zarządzający Westhill Consulting i Członek Zarządu Gamehill. „Podobne rozwiązanie zastosowałem w firmach z branży retail: fabularna grywalizacja online łączyła wiedzę ze szkoleń, proces coachingów i mentoringów, a nawet wspierała zespoły w wewnątrzorganizacyjnych projektach doskonalących” – wyjaśnia Krzysztof Filarski.
Jak pokazują powyższe przykłady, gamifikacja może mieć wiele zastosowań i ułatwić firmie wejście w erę cyfrowej transformacji. Skrojona na miarę i właściwie wdrożona platforma grywalizacyjna może okazać się wielką szansą na rozwój samej organizacji, jak i jej pracowników.
Nadesłał:
Paulina Studio Wiedzy
|