24 proc. firm transportowych i logistycznych prognozuje większą sprzedaż


24 proc. firm transportowych i logistycznych prognozuje większą sprzedaż
2025-05-28
Branżowy subindeks Barometru EFL dla TSL na II kwartał tego roku wyniósł 53 pkt., o 1,1 pkt. więcej niż kwartał wcześniej.

Branżowy subindeks Barometru EFL dla TSL na II kwartał tego roku wyniósł 53 pkt., o 1,1 pkt. więcej niż kwartał wcześniej. Odczyt rośnie od początku roku, trzeci kwartał z rzędu. Co więcej, nastroje od niemal dwóch lat są stabilne, gdyż ostatni raz wartość wskaźnika spadła poniżej 50 pkt. w III kwartale 2023 roku. 24% przedstawicieli sektora TSL prognozuje wyższą sprzedaż, a 21 proc. większe inwestycje. Firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne nie sygnalizują także większych problemów z płynnością, gdyż tylko 8 proc. wskazuje na możliwą słabszą kondycję finansową.

Przeczytaj również:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Barometr EFL dla branży transportowej na II kwartał 2025:

·       Subindeks: 53 pkt. (+1,1 pkt. kw./kw.)

·       Inwestycje: 21 proc. planuje większe inwestycje, 67 proc. przedsiębiorców nie spodziewa się zmian w inwestycjach

·       Sprzedaż: 24 proc. prognozuje wzrost sprzedaży, 69 proc. przedsiębiorców prognozuje podobny poziom sprzedaży jak w I kwartale br.

·       Płynność finansowa: 24 proc. przedsiębiorców prognozuje wyższy poziom płynności finansowej niż w I kwartale br.

·       Finansowanie zewnętrzne: 79 proc. przedsiębiorców prognozuje zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne na takim. samym poziomie jak w I kwartale br.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

– Patrząc na ostatnie kilka pomiarów Barometru EFL można stwierdzić, że przedsiębiorcy prowadzą biznes w otoczeniu charakteryzującym się z jednej strony niepewnością, co do tego, co wydarzy się za tydzień-miesiąc, a z drugiej - nadzieją na nowe otwarcie. Konflikt za wschodnią granicą cały czas trwa, Niemcy, czyli nasz główny partner handlowy, borykają się z problemami gospodarczymi, do tego - zmienność w zakresie polityki celnej amerykańskiego prezydenta. Mamy jednak pewne oznaki poprawy jak spadająca inflacja, możliwość kolejnych obniżek stóp procentowych, a co za tym idzie tańszych kredytów i leasingu, czy stabilizacja cen paliw. Polski handel, w tym e-commerce, także radzi sobie całkiem dobrze. Widzimy więc realną szansę na odbicie w drugiej połowie tego roku – mówi Silvestr Ochrimovic, prezes zarządu Truck Care.

Subindeks Barometru EFL na II kwartał br. dla branży transportowej wyniósł 53 pkt., o 1,1 pkt. więcej niż w I kwartale bieżącego roku. Wskaźnik rośnie już trzeci raz z rzędu, a od IV kwartału 2023 roku utrzymuje się cały czas powyżej progu OR (ograniczonego rozwoju), co oznacza, że przedsiębiorcy z sektora TSL widzą szanse na rozwój swoich biznesów.

Sprzedaż jedzie w górę

Jak wynika z Barometru EFL, na II kwartał tego roku przedstawiciele sektora TSL wystawili bardziej optymistyczne prognozy zarówno w obszarze sprzedaży, jak i inwestycji. 24 proc. firm logistycznych, transportowych i spedycyjnych liczy na większą sprzedaż. To więcej niż na początku roku – w I kwartale było to 16 proc. Za większymi przychodami „jedzie” lepsza płynność finansowa, na którą liczy 24 proc. (kwartał wcześniej było to 18 proc.).

Sektor TSL jest mocno uzależniony od handlu, w tym e-commerce, który radzi sobie całkiem nieźle. Dane GUS wskazują, że zakupy przez Internet w Polsce mocno rosną nawet wtedy, gdy cała sprzedaż detaliczna stoi w miejscu. Tylko w marcu br. sprzedaż online wzrosła o 13,1% r/r, podczas gdy cała sprzedaż detaliczna pozostała na poziomie sprzed roku (+0,6%). Co więcej, eksperci Fulfilio wskazują, że wojna celna zainicjowana przez administrację Donalda Trumpa, choć na pierwszy rzut oka wydaje się niekorzystna dla globalnego handlu, w przypadku Polski może stworzyć wyjątkową okazję strategiczną. Dzięki swojemu położeniu geograficznemu, rozwiniętej infrastrukturze logistycznej oraz kompetencjom firm w obsłudze e-commerce, Polska ma szansę stać się kluczowym hubem tranzytowym dla chińskich towarów kierowanych na rynek amerykański. To szansa na rozwój polskiego sektora logistycznego oraz nowe zamówienia dla firm transportowych i spedycyjnych.

Inwestycje także mają iść w górę. 21 proc. firm z sektora TSL planuje zwiększyć poziom inwestycji, kwartał wcześniej był to podobny poziom (20 proc.). Tylko 5 proc. zapytanych zgłasza natomiast większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne (kwartał wcześniej było to 23 proc.).

Wartość głównego indeksu Barometru EFL na II kwartał 2025 roku wyniosła 50,6 pkt. Osiągnięty poziom jest o 0,1 pkt. niższy niż w I kwartale 2025 roku.

***

Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 1 do 28 marca 2025 roku.

***

EFL S.A. powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu.  W skład Grupy EFL wchodzą spółka flotowa Carefleet, spółka faktoringowa Eurofactor  oraz TRUCK CARE, która oferuje  kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych stworzony z myślą o biznesie transportowym. W ramach Grupy EFL spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, usługi flotowe, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i faktoring. Od 1991 roku EFL współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in.  Business Superbrands 2021, 2022 sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i siedmiokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 400 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl.

 

              ***

TRUCK CARE to kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych, stworzony z myślą o biznesie transportowym, jak
i
odpowiedź na potrzeby firm, które poszukują wygodnych i elastycznych rozwiązań. Specjalizuje się w krótko-, średnio- i długoterminowym wynajmie pojazdów użytkowych. W swojej flocie posiada już ponad 4700 pojazdów w najnowszych modelach uznanych marek jak DAF, MAN, IVECO, VOLVO, MERCEDES-BENZ, RENAULT czy  SCANIA, a wśród nich pojazdy z różnych segmentów – poczynając od lekkich pojazdów dostawczych oraz podwozi przeznaczonych do dystrybucji regionalnej, przez ciągniki siodłowe, pojazdy komunalne, na 4-osiowych podwoziach konstrukcyjnych kończąc. Ofertę uzupełniają naczepy KÖGEL, SCHMITZ, KRONE w różnych konfiguracjach, cysterny oraz zestawy BDF. Każdy z nich dostępny jest w pełnym kontrakcie obejmującym nie tylko wynajem, ale również finansowanie, ubezpieczenie, podatki, serwis, ogumienie oraz pakiety dodatkowe.

TRUCK CARE ułatwia pracę przedsiębiorcom, optymalizując wszelkie koszty utrzymania floty. Dzięki rozbudowanej sieci serwisowej na terenie całego kraju przejrzystym warunkom finansowania oraz kompleksowej obsłudze TRUCK CARE zapewnia przedsiębiorcom pełną mobilność w realizacji usług transportowych. TRUCK CARE należy do silnej Grupy finansowej EFL, która jest częścią Credit Agricole S.A., jednej z największych instytucji finansowych w Europie oraz Credit Agricole Leasing & Factoring S.A., najważniejszego uczestnika sektora leasingu i faktoringu w Europie. Więcej na www.truckcare.pl.                



Nadesłał:

maja.lidke@efl.com.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl