Rośnie znaczenie współpracy skandynawsko-polskiej


2015-01-13
Ponad 2100 przedsiębiorstw i roczna wymiana handlowa na poziomie przekraczającym dwadzieścia miliardów euro – inwestycje skandynawskie w Polsce zyskują na znaczeniu. W ich rozwoju aktywnie pomaga Skandynawsko-Polska Izba Handlowa, która niedawno obchodziła 10-lecie istnienia.

Szwedzki dominator

Przeczytaj również:

Więcej niż 50% wszystkich inwestycji skandynawskich w Polsce należy do Szwecji. Za nią na podium znalazły się Dania oraz Finlandia, posiadająca nad Wisłą około 200 oddziałów swoich firm. Owoce skandynawskich inwestycji bezpośrednich można spotkać niemal na każdym kroku. Coraz więcej inwestycji budowlanych realizowanych jest przez szwedzką firmę Skanska, wyposażenie domu można znaleźć w IKEI czy Jysku, sprzęt AGD to, również szwedzki, Electrolux, na drogach widać auta Volvo i Saab, a usługi biznesowe realizuje fińska Kemira, która w ubiegłym roku otworzyła w Gdańsku swoje wielofunkcyjne centrum. – Polska jest obecnie jednym ze światowych liderów w przyciąganiu inwestycji sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Kraj dynamicznie się rozwija, ma sprzyjające warunki ekonomiczne, infrastrukturalne oraz ogromny potencjał wykształconej i wyspecjalizowanej kadry, dlatego właśnie tutaj zdecydowała się zainwestować Kemira – komentuje Arkadiusz Rochowczyk, dyrektor zarządzający Kemiry. Polska jest nadal atrakcyjnym terenem pod inwestycje zagraniczne, czego dowodzą wysokie miejsca w międzynarodowych rankingach. W raporcie Colliers International nasz kraj przoduje, jeśli chodzi potencjał rozwoju na 2015 rok, w odróżnieniu od innych krajów europejskich.

 

10 lat izby

W zacieśnianiu współpracy pomiędzy Polską a skandynawskimi firmami pomaga również Skandynawsko-Polska Izba Handlowa (SPCC). Ta powstała 10 lat temu instytucja skupia wokół siebie blisko 350 członków, a ich liczba sukcesywnie rośnie. Należą do niej firmy z Norwegii, Szwecji, Danii, Finlandii oraz Islandii, od niedawna z Estonii i Łotwy. Wyniki ankiety przeprowadzonej wspólnie przez SPCC i PwC wskazują, że firmy stowarzyszone w SPCC inwestują w Polsce przede wszystkim w zakłady produkcyjne (45% wszystkich ankietowanych), centra outsourcingowe (25%) oraz centra logistyczne (24%). Członkostwo w tej organizacji to również duża szansa dla polskich przedsiębiorstw szukających możliwości współpracy biznesowej z rynkiem skandynawskim. Można tam pozyskać cenne kontakty z najważniejszymi firmami i wymienić się doświadczeniami. W Stowarzyszeniu dominują przede wszystkim sektory logistyczny, maszynowy i BPO/SSC, ale są też firmy zajmujące się energetyką i przemysłem drzewnym. Członkowie Stowarzyszenia są promowani oraz zachęcani do nawiązywania współpracy również z innymi izbami i instytucjami biznesowymi. 4 grudnia 2014 r. świętowano dziesięciolecie istnienia SPCC, podczas którego zaprezentowano efekty dotychczasowej współpracy. Polacy polubili skandynawski styl życia cechujący się oszczędnością, prostotą i praktycznymi rozwiązaniami. Bardzo cenione są także wysokie standardy tworzenia środowiska pracy i relacji z pracownikami, z czego znane są skandynawskie firmy. Wydaje się więc, że firmy o korzeniach północnoeuropejskich na stałe wpisały się już w polski krajobraz.



Nadesłał:

Brandscope
http://brandscope.pl/

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl