Polisa zdrowotna – dodatek czy podstawa przy zatrudnieniu?


Polisa zdrowotna – dodatek czy podstawa przy zatrudnieniu?
2018-02-21
Blisko połowa pracowników jako dodatkowy benefit chciałaby otrzymać rozszerzony pakiet opieki medycznej*. Jak podaje Polska Izba Ubezpieczeń, już 2,17 mln Polaków korzysta z prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych, w większości są to polisy grupowe, zapewniane przez pracodawcę.

W Polsce nadal panuje rynek pracownika, o czym świadczą problemy pracodawców ze znalezieniem odpowiedniej kadry do swojej firmy oraz stale malejąca liczba osób pozostających bez pracy. Rekrutacje często są przedłużane przez niewystarczającą liczbę aplikacji na stanowisko lub rezygnacje z przyjścia na rozmowę kwalifikacyjną. Pracodawcy robią, co mogą, aby jak najbardziej uatrakcyjnić swoje oferty pracy, często wykorzystując do tego dodatkowe benefity pracownicze.

Co innego proponują pracodawcy, czego innego chcą pracownicy

W raporcie „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2017 roku” przeprowadzonego przez firmę Sedlak&Sedlak 3/4 ankietowanych zdeklarowało, że w 2017 r. w ich miejscach pracy zatrudnionym przysługiwały świadczenia dodatkowe. W blisko połowie przypadków były to karnety na siłownie i do klubów fitness i to te benefity cieszyły się największą popularnością wśród pracodawców. Na drugim miejscu znalazł się telefon komórkowy, na trzecim ubezpieczenie na życie. Jednak okazuje się, że to nie do końca odzwierciedla pragnienia pracowników, którzy na pierwszym miejscu stawiają rozszerzony pakiet opieki medycznej (46 proc. ankietowanych).

- Zamiast spędzać czas w kolejkach do lekarza, lepiej poświęcić go rodzinie czy na rozwijanie zainteresowań, tym bardziej, że tego czasu mamy coraz mniej i często po prostu nie możemy sobie na to pozwolić. Dlatego coraz więcej osób decyduje się na konsultacje prywatne. Nie dziwi więc fakt, że chcielibyśmy, aby ktoś nam ich koszt refundował. O ile decyzja o pójściu na siłownię jest kwestią indywidualną i dobrowolną, tak konieczności leczenia zwykle nie da się przewidzieć i uwzględnić w budżecie z wyprzedzeniem. Dlatego też coraz więcej osób decyduje się na indywidualne ubezpieczenie prywatne we własnym zakresie, jeśli pracodawca go nie zapewnia. Jednak zdecydowanie prywatna opieka medyczna zapewniana przez pracodawcę to w dzisiejszych czasach praktycznie standard – mówi Michał Kwasek z ANG Spółdzielni.

Abonament medyczny czy ubezpieczenie?

Jak wynika z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń, z prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych korzysta już 2,17 mln Polaków. Zdecydowaną większość stanowią ubezpieczenia grupowe, jednak rośnie także liczba osób z ubezpieczeniem indywidualnym. I choć eksperci uważają, że wciąż większym zainteresowaniem cieszą się abonamenty medyczne, to coraz więcej osób decyduje się na ubezpieczenie.

- Chęć migracji klientów z abonamentów medycznych do ubezpieczeń zdrowotnych może wynikać z obniżających się standardów obsługi. Przewagą ubezpieczeń zdrowotnych jest na pewno większy wybór placówek, specjalistów oraz terminów. Przy abonamentach medycznych coraz trudniej o dostępnych lekarzy, a terminy wizyt są coraz odleglejsze. Operatorów abonamentów medycznych dopada klęska urodzaju. Proces ich sprzedaży jest o wiele lepiej przygotowany, wyglądają one bardzo profesjonalnie, mamy gwarancję jakości obsługi, wyglądu placówek. Nadal można wynegocjować dobre warunki i zapewnienie sprawnej obsługi. Dodatkowo na pierwszy rzut oka korzystanie z abonamentu medycznego wydaje się prostsze i przyjaźniejsze dla klienta. Niestety, coraz większa liczba klientów jednak zaczyna być niezadowolona już na etapie korzystania z abonamentu – tłumaczy Michał Kwasek.

To, który z produktów wybrać, zależy od kilku czynników. Abonamenty medyczne są lepsze dla mieszkańców większych aglomeracji. Wiodący operatorzy medyczni mają swoje placówki w większych miastach. Ubezpieczyciel natomiast wizytę i lekarza znajdzie w każdej części Polski, o każdej porze dnia i nocy. W jego interesie bowiem leży, żeby do tej wizyty doszło. W przypadku abonamentów medycznych, im mniej wizyt i czym zdrowszy pacjent, tym dla dostawcy opieki medycznej lepiej. Dodatkowo ubezpieczenie daje nam możliwość korzystania z opieki zaprzyjaźnionego lekarza, który prowadzi nas od zawsze. Możemy też wskazać praktycznie dowolną przychodnię, z usług której chcemy skorzystać i wizyta ta zostanie objęta refinansowaniem w ramach polisy. W przypadku abonamentów jesteśmy zdani na ograniczoną listę lekarzy współpracujących z danym operatorem.

- Najlepszym sposobem dla pracodawcy, który nie wie, jaka opcja będzie najlepsza dla jego pracowników jest po prostu rozmowa z osobami zatrudnionymi. Jeżeli większość pracowników ma dostęp do placówek z sieci danego operatora, to jak najbardziej można skorzystać z abonamentów. Jeżeli jednak dla większości najważniejsza jest dostępność lekarzy i krótkie terminy, to zdecydowanie lepsze będzie ubezpieczenie. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji pracowników – dodaje Michał Kwasek z ANG Spółdzielni.

 

 

*Raport Sedlak & Sedlak „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2017 roku”



Nadesłał:

brandscope

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl